Školní kroniky v Dolním Povltaví
The school chronicles in Dolní Povltaví
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44386Identifiers
Study Information System: 110835
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Dobeš, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies
Department
Department of Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies
Date of defense
7. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
školní kroniky, Odolena Voda, Husinec - Řež, Klecany, školstvíKeywords (English)
school chronicles, Odolena Voda, Husinec - Řež, Klecany, educationTato bakalářská práce pojednává o školních kronikách v oblasti Dolního Povltaví v období od 2. poloviny 19. století až do 1. poloviny 20. století. Jmenovitě práce vychází z kronik obecných škol v Odoleně Vodě, Klecanech a Husinci - Řeži. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. Ve vstupní části se zabývám nejprve dějinami školství od reforem Marie Terezie po první polovinu 20. století a školskou správou té doby, dále vymezuji kroniky jako pramen, nejprve nastiňuji historii psaní kronik, poté pojednávám o druzích kronik se zaměřením na kroniky školní, popisuji oblast Dolního Povltaví a historii škol, jejichž kroniky jsem zpracovávala. V jádru práce jsem srovnala údaje obsažené v kronikách, které se týkaly jak školy samotné, tak učitelů a žáků školy. Klíčová slova školní kroniky, Odolena Voda, Husinec - Řež, Klecany, školství
This Bachelors thesis examines school chronicles in the region of Dolní Povltaví, from the 2nd half of the 19th century to the 1st half of the 20th century time periods. In particular, results from the chronicles of schools in Odolena Voda, Klecany and Husinec - Řež. This thesis is divided into two sections, the first section focuses on the history of education from Marie Terezie's school reforms in the 1st half of the 20th century along with school administration in the same time period. Then I define school chronicles as a source, firstly, describing the history of writing chronicles and continuing with a view more focused upon school chronicles. Finally I describe the region of Dolní Povltaví and the history of schools of which chronicles I worked with. In terms of the materials used, I compared data contained in chronicles, of which related to the school itself, the teachers and the pupils. Keywords school chronicles, Odolena Voda, Husinec - Řež, Klecany, education