Vzdělání jako statusotvorný symbol - jeho pojetí, vývoj, distribuce a alokace ve společnosti
Education as a status symbol -its conception, development, distribution and alocation in a society
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43986Identifikátory
SIS: 109077
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hamplová, Dana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
5. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
vzdělání, statusový symbolKlíčová slova (anglicky)
education, status symbolPráce je teoreticko-empirického charakteru a jejím ústředním tématem je vzdělání - jeho pojetí, vývoj, distribuce a alokace ve společnosti, jeho stratifikační a statusotvorná společenská funkce. V teoretické části zkoumáme, jak sociologie toto široké téma pojímá. Z jakých různých pohledů na význam slova vzdělání pohlíží či jaké její subdisciplíny se na téma vzdělání a vzdělávání specializují a jak s ním pracují. Je zřejmé, že sociologie se jako věda multiparadigmatická neomezí na jednu teoretickou koncepci vzdělávání. Práce se tedy snaží o stručný přehled - jak historických, tak současných - sociologických úvah. Text práce by měl rozšířit sociologicko- teoretické znalosti o vzdělání. V empirické výzkumné části analyzujeme vlastní dotazníkové šetření s názvem "Proces vzdělání a stratifikace". Zaměřujeme se na vztahy vzdělání a životní spokojenosti, překvalifikovanosti, genderové horizontální segregace, postojů k vzdělávací politice státu, k životní úrovni, k pocitu vlastního štěstí, k práci ve vystudovaném oboru, studujeme i mnoho jiných souvislostí.
1 Abstract: The Thesis is of theoretical and empirical character, and its central theme is education - its conception, development, distribution and allocation in society, its social stratification and status-making function. In the theoretical part it examines how sociology conceives this broad topic: What are the different views on the meaning of education and which subdiscipline of sociology specialize in education and how to work with it. It is obvious that sociology as a multiparadigmatic science is not limited to one theoretical concept of education. The thesis attempts a brief summary of both historic and contemporary sociological considerations. The text of the thesis extends the socio-theoretical knowledge of education. The empirical research analyzes an original survey: "The process of education and stratification." It focuses on the relationship of education and life hapinness, the over- qualification, horizontal gender segregation, attitudes towards educational policy of the state, standard of living, sense of persons own happiness, work in the respondents' studying field and many other contexts.