Vzdělání jako statusotvorný symbol - jeho pojetí, vývoj, distribuce a alokace ve společnosti
Education as a status symbol -its conception, development, distribution and alocation in a society
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43986Identifiers
Study Information System: 109077
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Hamplová, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
5. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
vzdělání, statusový symbolKeywords (English)
education, status symbolPráce je teoreticko-empirického charakteru a jejím ústředním tématem je vzdělání - jeho pojetí, vývoj, distribuce a alokace ve společnosti, jeho stratifikační a statusotvorná společenská funkce. V teoretické části zkoumáme, jak sociologie toto široké téma pojímá. Z jakých různých pohledů na význam slova vzdělání pohlíží či jaké její subdisciplíny se na téma vzdělání a vzdělávání specializují a jak s ním pracují. Je zřejmé, že sociologie se jako věda multiparadigmatická neomezí na jednu teoretickou koncepci vzdělávání. Práce se tedy snaží o stručný přehled - jak historických, tak současných - sociologických úvah. Text práce by měl rozšířit sociologicko- teoretické znalosti o vzdělání. V empirické výzkumné části analyzujeme vlastní dotazníkové šetření s názvem "Proces vzdělání a stratifikace". Zaměřujeme se na vztahy vzdělání a životní spokojenosti, překvalifikovanosti, genderové horizontální segregace, postojů k vzdělávací politice státu, k životní úrovni, k pocitu vlastního štěstí, k práci ve vystudovaném oboru, studujeme i mnoho jiných souvislostí.
1 Abstract: The Thesis is of theoretical and empirical character, and its central theme is education - its conception, development, distribution and allocation in society, its social stratification and status-making function. In the theoretical part it examines how sociology conceives this broad topic: What are the different views on the meaning of education and which subdiscipline of sociology specialize in education and how to work with it. It is obvious that sociology as a multiparadigmatic science is not limited to one theoretical concept of education. The thesis attempts a brief summary of both historic and contemporary sociological considerations. The text of the thesis extends the socio-theoretical knowledge of education. The empirical research analyzes an original survey: "The process of education and stratification." It focuses on the relationship of education and life hapinness, the over- qualification, horizontal gender segregation, attitudes towards educational policy of the state, standard of living, sense of persons own happiness, work in the respondents' studying field and many other contexts.