Výuka cizímu jazyku v raném věku
Teaching foreign language at an early age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43962Identifiers
Study Information System: 79137
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Klinka, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools French - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
česky: Název diplomové práce: Výuka cizímu jazyku v raném věku Klíčová slova: cizí jazyk, raná výuka, předškolní věk, bilingvismus, jazyková propedeutika, plurilingvismus Abstrakt: Diplomová práce představuje studii, která se zabývá problematikou výuky cizích jazyků v raném věku. Cílem práce je zjistit, zda výuka cizího jazyka v předškolním věku vede k budoucímu osvojování cizích jazyků a zda napomáhá k výchově jazykové diverzity a k formování klíčových postojů vůči jazykům a kulturám. V práci jsou představeny předřečové projevy dítěte, vývojové mezníky předškolního dítěte, úloha rodičů při osvojování řeči, jazyková výchova v bilingvních rodinách a jazyková propedeutika, která nabízí podobu výchovy k životu v mnohojazyčné a multikulturní společnosti a k celoživotnímu učení cizím jazykům. Koncepce kritického období a další názory vedou k závěrům, že čím dříve se člověk začne učit cizí jazyk, tím lépe ho zvládne. Práce však poukazuje na to, že problém je třeba vnímat komplexněji s přihlédnutím na individuální vývojové mezníky, procesy a osvojování učení a další faktory. Studie shrnuje názory na ranou výuku cizímu jazyku a na základě průzkumu analyzuje řešení této problematiky.
anglicky: Title of the thesis: Teaching foreign language at an early age Keywords: foreign language, early teaching, preschool age, bilingualism, language awareness, plurilingualism Abstract: This thesis presents a study that deals with the teaching foreign languages at an early age. The aim is to determine, whether teaching foreign language at preschool age results in building closer relationship with foreign languages in the future and whether it is benefit to language diversity education and to fomation of the key attitude to languages and cultures in general. We introduce the pre-speech expressions of a child, preschool child developmental milestones, the role of parents in language learning, language education in the bilingual families and language awareness, which provides an alternative form of education for life in multilingual and multicultural society and for lifelong learning of foreign languages. The concept of critical periods and other views come to a conclusion that the sooner you start learning a foreign language, the better you can master it. In this thesis, however, we point out, that the problem should be viewed more comprehensively, taking into account the individual developmental milestones, learning processes and other factors. This study summarizes the views on early foreign...