Hodnotový systém žáků mladšího školního věku na základě čtenářských preferencí
Primary school pupils and their system of values according to their reading preferences
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43608Identifiers
Study Information System: 116614
Collections
- Kvalifikační práce [17868]
Author
Advisor
Referee
Hejlová, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hodnoty, hodnotový systém, morální vývoj, osvojování čtení, čtenářské výzkumy, čtenářství ovlivňující hodnotovou orientaciKeywords (English)
values, system of values, morality development, reading skills development, reading surveys, influence of reading on development of valuesDiplomová práce se zabývá hodnotovým systém žáků 1. stupně základní školy vyplývajícího také z preferovaných čtenářských výběrů. V práci je charakterizován pojem hodnota prostřednictvím různých vědních disciplín a pojem hodnotový systém. Popisuje stupně mravního vývoje žáků. Je zde poukázáno na proces osvojování čtení a na místo čtenářství ve volnočasových aktivitách. Praktická část je orientována na dotazníkové šetření vztahující se k mapování hodnotového systému dětí ve spojitosti se čtenářstvím.
This diploma thesis focuses on the value system of primary school pupils and its connection to reading preferences. The terms "value" and "system of values" are being defined from the perspective of several social sciences. Apart from that, the stages of pupils' morality development are being described, as well as the acquisition of reading skills and the importance of reading during leisure time activities. The practical part evaluates the outcomes of survey examining the relation between the pupils' system of values and their reading preferences.