Abya Yala : pohled na bolivijské indiánské hnutí
Abya Yala : A view on the Bolivian indigenist movement
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43255Identifiers
Study Information System: 126770
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Rychlík, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
French Studies - Cultural Studies
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
13. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V práci se zabýváme analýzou dokumentárního filmu Abya Yala, es nuestra francouzského režiséra Patricka Vaniera z roku 2007 o událostech v Bolívii na přelomu let 2005 a 2006. Cílem naší práce bylo zamyslet se nad způsobem jakým je výše uvedené období ve filmu prezentováno. Tázali jsme se mimo jiné, jací respondenti byli k vyjádření stanoviska vybráni a jak oni tyto události reflektují. Zajímala nás také režisérova vizuální prezentace dané tématiky. Pro analýzu snímku jsme použili kvantitativní obsahovou analýzu sekvencí a doplnili jsme jí sémiotickou analýzou komentářů a vizuální složky filmu. Práce je výsledkem kulturologického a interdisciplinárního přístupu zahrnujícího sociologii, sociální a vizuální antropologii. Při úvahách a vyslovených závěrech jsme se konkrétně inspirovali teorií sociálních reprezentací, teorií etnicity Thomase Hyllanda Eriksena a principy vizuální antropologie.
The thesis presents an analysis of the French documentary film Abya Yala, es nuestra, directed by Patrick Vanier in 2007, which describes events in Bolivia's recent history of 2005/2006. The main goal of our work was to think about the way in which this period is depicted in the film. We were also questioning who the chosen respondents were and how well they reflect this period. Moreover we were interesed in the director's visual presentation of the topic. To analyse our object of study we used a quantitative analysis of the content of sequences and we completed it by a semiotic analysis of the comments and of the visual part of the film. Our thesis is the fruit of a cultural and interdisciplinary approach, which includes sociology, social and visual anthropology. In our reflections we were inspired particulary by the social representation theory, the ethnicity theory of Thomas Hylland Eriksen and the principles of visual anthropology.