Recepční strategie Lustigových děl
Reader - response strategy of Lustig's texts
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42611Identifiers
Study Information System: 96047
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Peterka, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Arnošt Lustig Arnošt Lustig Recepční strategie Čtenář Narace Vypravěč Nespolehlivost vypravěče Promluvové formy Pořádek a tempo vyprávění Literární postava jako textový fenomén Prostor a jeho funkčnostKeywords (English)
Arnošt Lustig Recepční strategie Čtenář Narace Vypravěč Nespolehlivost vypravěče Promluvové formy Pořádek a tempo vyprávění Literární postava jako textový fenomén Prostor a jeho funkčnostDiplomová práce se zabývá recepčními strategiemi vybraných Lustigových textů (Druhé kolo in Démanty noci, Dita Saxová, Z deníku sedmnáctileté Perly Sch., Krásné zelené oči). Naším cílem je dokázat, zda Lustig spoléhá na vysokost tématu a kulturní encyklopedii svých čtenářů nebo zda mají jeho díla estetickou hodnotu i bez těchto předpokladů. První část diplomové práce se věnuje teorii recepční estetiky. Stručně v ní uvádíme hlavní pojmy a představitele tohoto konceptu. V analýze zmíněných děl se zaměřujeme na příběh jako na interakci děje, narace, postav a prostoru, neboť tyto roviny jsou pro recepci díla nejpodstatnější. Práce je rozdělena vždy na část teoretickou, kde se seznamujeme s východisky, která nám slouží k následné analýze a na část praktickou, kde se v rámci vymezených kategorií pokoušíme o interpretaci použitých strategií. V rámci kapitoly "Narace" se zaměřujeme především na vypravěče a jeho možnou nespolehlivost, dále na promluvové formy a na pořádek a tempo vyprávění. V kapitole "Postava jako textový fenomén" nás zajímá především status postavy a proces jejího zobrazení. A konečně v kapitole "Prostor a jeho funkčnost" se zabýváme tím, jak Lustig (ne)dokáže zobrazit funkční prostor bez toho, aniž by spoléhal na kulturní encyklopedii čtenářů. Což ukazuje, že Lustig počítá s recepčním horizontem...
Dissertation deals with reader-response strategies of some Lustig's texts. Our aim is to prove if Lustig relies on high subject and culture encyclopedia of his readers or if his works have esthetic value without these requirements. First part of this dissertation is devoted to the theory of reader-response esthetic. We shortly present the main terms and representatives of this concept. In analysis of this works we concentrate us on the story as an interaction of the process, narration, figures and of the space because these levels are the most substantial part for the work response. Dissertation is always divided into theoretic part which introduces us with the solution for the next analysis and into practical part where we within our scope try to interpret the used strategies. In the chapter "Narration" we mainly focus us on narrator and his possible unreliability further on the speech form and the telling order and speed. In the chapter "Figure as a text phenomenon" we are mainly interested in figure condition and the process of its imaging. Finally in the chapter "Space and its functionality" we are concerned with the problem how Lustig manages (does not) to display functional space without relying on culture encyclopedia of his readers. This show us that Lustig calculates with response horizon and thus...