Analýza programů primární prevence v libereckém kraji
The analysis of the primary prevention programmes in Liberec region
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42610Identifiers
Study Information System: 96716
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Šlechtová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
19. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Primární prevence, sociálně patologické jevy, rizikové chování, socializace, zdravý životní styl, výchovaKeywords (English)
Primary prevention, socio-pathological phenomena, risk behaviour, socialisation, healthy life style, education (upbringing)Tématem mé diplomové práce byla analýza programů primární prevence v Libereckém kraji. Teoretická část práce se zabývá vymezením základních pojmů souvisejících s vývojem sociálně patologických jevů a rizikového chování u dětí a mládeže. Dále se věnuje systému prevence se zaměřením na primární prevenci rizikového chování. Důležitou částí je téma primární prevence jako součást výchovy. Teoretická část mé práce je zakončena kapitolou zabývající se procesem komunitního plánování obcí. V praktické části je formou empirického šetření analyzována situace v oblasti primární prevence na základních školách, zjišťovány jsou informace o počtu poskytovatelů a programů primární prevence. Důležitým výstupem jsou také potřeby a postoje obcí v regionu.
Topic of my thesis covers the analysis of programmes, related to primary prevention within the Liberec region. Theoretical part of my thesis comprises the identification of basic terms that are related to the development of socio-pathological phenomena and risk behaviour of children and youth. Furthermore, the thesis depicts the prevention system, which is focused on primary prevention of the risk behaviour. An important part of the thesis is the primary prevention as a part of the upbringing process. The theoretical part of my thesis ends with a chapter that is dealing with the community planning process of villages. By means of an empiric investigation, practical part of the thesis analyses the situation within the primary prevention at elementary schools, information on the number of providers and programmes for primary prevention are investigated in the thesis as well. Another important output lies within the needs and attitudes of the villages in the given region.