Význam speciálně pedagogických center v oblasti vzdělávání dětí s mentálním postižením
The Signification of Specially Education Centers in the Area of the Education of Children with Mentally Affected
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42277Identifiers
Study Information System: 106423
CU Caralogue: 990015078990106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Charyparová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
děti s mentálním postižením, speciálně pedagogické centrum, vzděláváníKeywords (English)
children with mental handicap, the specialist pedagogical center, the educationPráce se zabývá významem speciálně pedagogických center v oblasti vzdělávání dětí s mentálním postižením. V teoretické části diplomové práce je význam speciálně pedagogických center v oblasti vzdělávání dětí s mentálním postižením zprostředkován skrze výčet a popis jejich činností. Zároveň jsou v teoretické části diplomové práce popsány současné možnosti vzdělávání dětí s mentálním postižením v České republice a vyloženy základní pojmy z problematiky mentálního postižení u dětí. Empirická část diplomové práce (empirické šetření) sleduje význam speciálně pedagogických center z pohledu rodičů dětí s mentálním postižením, resp. skrze jimi vnímané dopady intervence Speciálně pedagogického centra v Ústí nad Labem na vybrané kategorie oblasti vzdělávání dětí s mentálním postižením. Pohled na význam speciálně pedagogických center v oblasti vzdělávání dětí s mentálním postižením v závěru práce doplňují kasuistiky tří klientů Speciálně pedagogického centra v Ústí nad Labem, na nichž je představena praktická činnost speciálně pedagogických center v různých fázích spolupráce s dětmi s mentálním postižením a jejich rodinami.
This dissertation focuses on the importance of specialist pedagogical centers in educating mentally handicapped children. In the theoretical part the importance of specialist pedagogical centers in educating mentally handicapped children is arranged through the listing and description of their activities. At the same time this part also describes current possibilities for educating mentally handicapped children in the Czech Republic and explains the basic terminology related to this issue. The empiric part of the dissertation (the empiric survey) follows the importance of specialist pedagogical centers from the point of view of parents with mentally handicapped children in respect to how they perceive the impact of the intervention of the specialist pedagogical center in Ústí nad Labem on selected categories in educating mentally handicapped children. The view of the importance of specialist pedagogical centers in educating mentally handicapped children is completed at the end of this dissertation by cases interpretation of three clients of the specialist pedagogical center in Ústí nad Labem, which presents practical activities of specialist pedagogical centers in different phases of cooperation with mentally handicapped children and their families.