Vývoj správy Československých státních drah v letech 1918-1938
Development of the Czechoslovak State Railways Administration in the years 1918-1938
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42240Identifikátory
SIS: 105081
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rychlík, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
17. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Československé státní dráhy, správa, vývoj, Ministerstvo železnic, Ředitelství státních drahKlíčová slova (anglicky)
Czechoslovak State Railways Administration, Development, Ministry of Railways, Directorate of State RailwaysCílem této práce je prezentovat vývoj správní struktury Československých státních drah (ČSD) v letech 1918 až 1938. V úvodu práce se budu věnovat historii železnic v období let 1918 - 1938, včetně postátnění největších soukromých železničních společností a vliv těchto událostí na správní strukturu Následovat bude stručný popis správy rakouských a uherských státních drah na území budoucího Československa, ze které vyšla i struktura správy budoucích ČSD. Poté se budu věnovat počátkům správní struktury ČSD po vzniku republiky a jejímu vývoji v celém sledovaném období. Tato část práce bude zejména o členění Ministerstva železnic, jednotlivých Ředitelství státních drah a dalších organizačních složek ČSD. Doplněna bude krátkými medailonky všech ministrů železnic a rozčleněním tratí mezi jednotlivá Ředitelství státních drah. Celou práci bych chtěl zakončit vlivem mnichovských událostí na zmíněnou strukturu, stručným vývojem správy v následujících obdobích a porovnáním se současným stavem.
The aim of this paper is to present the development of administrative structures of the Czechoslovak State Railways (CSD) from 1918 to 1938. In the introduction I will give the history of railways in the period 1918 - 1938, including nazionalization largest private railway companies and the impact of these events on the administrative structure Following is a brief description of the management of Austrian and Hungarian State Railways on Czechoslovak territory, which came out of the structure of management for future CSD. I shall then consider the origins of the administrative structure of the independence of the CSD and its development throughout the period. This work is part of the particular division of the Ministry of Railways, each Directorate of State Railways, and other organizational units of the CSD. Added to all ministers of short vignettes railway tracks and broken down between individual Directorate of State Railways. All the work I wanted to finish the event in Munich due to the aforementioned structure, the development brief administration in subsequent periods and comparing the current situation.