Domenico Cimarosa: Il matrimonio segreto v Čechách
Domenico Cimarosa: Il matrimonio segreto in Bohemia
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42086Identifiers
Study Information System: 89222
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Gabrielová, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
13. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Domenico Cimarosa, Il matrimonio segreto, opera, Praha, 1792Keywords (English)
Domenico Cimarosa, Il matrimonio segreto, opera, Prague, 1792Bakalářská práce pojednává o opeře Il matrimonio segreto Domenica Cimarosy a její pražské premiéře, která se konala roku 1792 v Nosticově divadle. V úvodní kapitole této práce se věnuji životu a tvorbě D. Cimarosy. V další části se zabývám znaky a vývojem žánru opera buffa v 18. století a posléze vznikem a genezí Il matrimonio segreto. Dílo je dále více zkoumáno z pohledu struktury libreta a hudby. Ve třetí kapitole je přiblížen vývoj opery v Praze během 18. století a pojednáno o pražské premiéře Il matrimonio segreto. Z důvodu nedostatku dochovaných pramenů, jež by pocházely z období konce 18. století, však nelze doložit většinu nutných informací pro rekonstrukci prvního uvedení této opery v Praze. Dále je uveden soupis pramenů Il matrimonio segreto, které se dochovaly v Čechách a proveden jejich popis. Cílem je přiblížit podobu těchto pramenů a zachytit jejich odchylky vůči dochovaným německým partiturám.
The bachelor thesis deals with the Domenico Cimarosa's Il matrimonio segreto and its premiere in 1792 at Nostitz Theatre in Prague. In the first part of thesis I summarize Cimarosa's life and work. The following chapter of thesis represents characteristics and development of opera buffa in the 18th century and then creation and genesis of Il matrimonio segreto. The work is also examined from the perspective of multiple structures of the libretto and music. In the third chapter the development of opera in Prague during the 18th century is approached and there is also the discussion about the premiere of Il matrimonio segreto. Due to lack of surviving sources, which would come from the late 18th century, however, can not prove most of the necessary information for the reconstruction of the Prague performance of this opera. The last section also provides a list of sources of operas that have survived in Bohemia and made their description. Approach is to form strands, where the opera Il matrimonio segreto is gained wide currency in the Czech lands and capture their deviations from the surviving German scores.