Porozumění českým větám u dětí s rizikem dyslexie a SLI
Understanding sentences in Czech children at risk for dyslexia and SLI
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41844Identifiers
Study Information System: 95937
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Špačková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
porozumění, specificky narušený vývoj řeči, riziko dyslexieKeywords (English)
comprehension, specific language impairment, risk for dyslexiaCílem předložené diplomové práce bylo zhodnotit úroveň porozumění českým větám různé gramatické obtížnosti u dětí s rizikem dyslexie a se specificky narušeným vývojem řeči. Hlavním úkolem zde bylo odhalit, zda lze mezi výkony dětí ze sledovaných dvou skupin experimentálních (se specificky narušeným vývojem řeči - SLI a s rodinným rizikem pro vznik dyslexie) a ze skupiny kontrolní (děti s běžným vývojem řeči) v testu porozumění detekovat statisticky významné rozdíly. Vzorku tří skupin jedinců ve věku zhruba sedmi let byl administrován pro daný účel speciálně adaptovaný test mapující aktuální výkon v porozumění mluveným větám. Na základě analýzy získaných dat byly zjištěny statisticky významné rozdíly mezi skupinou SLI a skupinou kontrolní i mezi skupinou SLI a Rodinné riziko. Předpokládaná sestupná tendence výkonu v jednotlivých blocích testu nebyla u dětí z experimentálních skupin doložena.
The aim of this thesis was to evaluate the level of comprehension of czech sentences with a different syntactic complexity in children with specific language impairment (SLI) and children at family risk for dyslexia (experimental groups) compared to typically developing peers (control group). Statistically significant differences were proven both between the SLI group and the family risk group and between the SLI group and control group. The assumed descending tendency of achievement in the test blocks was not substantiated.