Výpovědní hodnota slovního hodnocení
Potential of Verbal Assessment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41823Identifiers
Study Information System: 118465
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hodnocení, slovní hodnocení, přidaná hodnota, kazuistika, 1. stupeň ZŠKeywords (English)
assessment, verbal assessment, casuistry, primary school, predictive valuePráce se zabývá problematikou slovního hodnocení na 1. stupni základní školy, jeho potenciálem objektivně vypovídat o vývoji vybraných žákových znalostí, schopností, dovedností a postojů. Výpovědní hodnotu zkoumám na základě kazuistiky, v rámci níž rekonstruuji obraz žáka pomocí textové analýzy všech deseti jeho slovních hodnocení od 1. do 5. ročníku základní školy. Dále jsem provedl kvantifikaci výroků slovního hodnocení prostřednictvím grafu s cílem predikovat jeho další vývoj. Tyto úkony byly provedeny bez kontaktu s žákem. Následným rozhovorem se žákem byl porovnán obraz žáka utvořený na základě studia dokumentů s poznatky z osobního setkání. Ve výzkumné části je upozorňováno na limitované možnosti v užívání slovního hodnocení pro vysvědčení. Práce proto předkládá také návrhy na přeformulování dílčích výroků ve zkoumaných vysvědčeních pomocí slovní zásoby, která koresponduje s RVP ZV a kterou nahlížím jako objektivně sdílený slovník všech učitelů, aniž by došlo k významovým posunům v navržených formulacích.
The thesis is focused on the topic of verbal assessment at primary school and its potential to be objectively reflective of the progress of pupil's knowledge, skills, abilities and attitudes. The predictive value is analysed through creating an image of the pupil on the basis of the casuistry of all his verbal assessments. The segments of the report are classified by making a graph with the aim to predict further progress without any contact to the pupil. Finally, I realized an interview with the pupil which allowed me to compare the image to reality. The research part of the thesis points out the limited potential of using verbal assessment as a report. The thesis also focuses on transformation of the analyzed reports using the vocabulary of RVP ZV, which I consider an objective language of all the teachers.