Faktory ovlivňující kariérní start začínajícího učitele na střední škole
Factors influencing the career start of a new teacher at a secondary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41547Identifiers
Study Information System: 88806
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Svoboda, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
NÁZEV: Faktory ovlivňující kariérní start začínajícího učitele na střední škole AUTOR: Pavel Pešek KATEDRA: Pedagogická fakulta UK, Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE:Mgr. Irena Lhotková, Ph.D. V této bakalářské práci se autor soustředí na problematiku kariérního startu začínajícího učitele. Zaobírá se jejich pohledem na nejobtížnější činnosti učitelské práce, např. "šokem z reality", či vztahy s rodiči žáků. Práce je rozdělena na teoretickou část a na část praktickou. Teoretická část rozvádí obecně profesní start jako takový a posléze vztahuje tuto problematiku na pedagogickou profesi. Praktická část je částí výzkumnou, kde byl proveden výzkum pomocí dotazníkového šetření, hospitací a rozhovory se začínajícími učiteli, i s učiteli s dlouhodobou praxí. Praktická část vyvozuje několik doporučení pro začínající i uvádějící učitele. KLÍČOVÁ SLOVA: Kariérní start, začínající učitel, uvádějící učitel, uvádění začínajícího učitele.
TITLE: Factors influencing the career start of a new teacher at a secondary school AUTHOR: Pavel Pešek DEPARTMENT: Charles University Faculty of Education, School Management Centre SUPERVISOR: Mgr. Irena Lhotková, Ph.D. The Author of this bachelor work focuses on a problem starting a new teacher career. He deals with their point of view on the most difficult part of teacher's work, for example "reality shock", or relation with pupils'parents. The bachelor works is divided into theoretical part and practical part. The Theoretical part details the starting a new career in general and then applies this issue on teaching profession. The Practical part is the research part, the research was done using questionnaire surveys, classrom visits and interview with the starting teachers and teachers with long experience. The Practical part concludes some recommendations for starting teachers and even indicating teachers. KEYWODS: Career start, beginning teacher, indicating teacher, placing a new teacher.