Problematika jazykových her v filosofii L. Wittgensteina
Problem of language games in Philosophy of L. Wittgenstein
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41505Identifiers
Study Information System: 106251
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Rybák, David
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
French Language oriented at education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jazyk, hra, porozumění, poznání, světKeywords (English)
Language, play, understanding, knowledge, worldŽivot Ludwiga Wittgensteina, vývoj filosofie jazyka a vliv Wittgensteina na Vídeňský kruh. Analýza díla Tractatus logico-philosophicus. Koncepce jazykových her ve Wittgensteinově filosofii a spis Filosofická zkoumání. Vysvětlení pojmu "hra" a pojmu "jazyková hra". Pravidla a jejich místo v jazykových hrách. Důležitost kontextu pro správné pochopení řečeného. Otázka vyslovitelného a podstata v nevyslovitelném. Využití znalosti koncepce jazykových her pro výuku. Klíčová slova: Ludwig Wittgenstein, hra, jazyková hra, pravidla, kontext, výuka
Ludwig Wittgenstein's life, the development philosophy of language and Wittgenstein's influence on the Vienna Circle. Analysis of Tractatus Logico- Philosophicus. Explanation of term "game" and the concept of "language game". The rules and their role in language games. The importance of context for understanding of the said. The question of pronounceability and essence of the unpronounceability. Using knowledge of the concept of language games for education. Key words: Ludwig Wittgenstein, game, language game, rules, context, education