Čtenář 16. století v českých zemích
The Reader in the 16th centruy in the czech lands
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41369Identifikátory
SIS: 94813
Kolekce
- Kvalifikační práce [21746]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Boldan, Kamil
Oponent práce
Voit, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura - Slovakistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
17. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce je příspěvkem k výzkumu dobového čtenáře v 16. století v českých zemích. Na základě dostupných materiálů, retrospektivní bibliografie a dosavadních výzkumů v komparaci se zahraničními výzkumy a teoretickými přístupy k problematice historického čtenáře se zaobírá knižní kulturou s přihlédnutím ke čtenáři (rozšíření knihtisku, cenzura, proměny jednotlivých částí knihy, získávání knih a jejich ukládání v knihovnách, pomůcky ke čtení), způsoby a charakterem čtení (výuka čtení, čtení potichu a nahlas, předčítání, repetitivní, selektivní a extenzivní čtení), rozborem dobové knižní produkce (náboženská literatura, kratochvilné čtení, školní literatura) a dobovým kánonem náboženských a školních textů. Na základě těchto poznatků se v závěru snažíme ukázat směry dalšího výzkumu pro poznání dobového čtenáře, zvláště upozorňujeme na absenci základního výzkumu knižní kultury. Klíčová slova čtenář, čtení, 16. století, knižní kultura
The work is a contribution to the research on contemporary reader of the 16th century in the Czech lands. On the basis of available materials, retrospective bibliography and existing research in comparison with foreign research and theoretical approaches to the matter of historical reader it deals with book culture with the focus on the reader (expansion of book print, censorship, changes of various parts of books, obtaining books and their placement in libraries, reading equipment), ways and character of reading (teaching reading, silent reading and reading aloud, reading out, repetitive, selective and extensive reading), with analysis of contemporary book production (religious literature, amusing reading, school literature) and contemporary canon of religious and school texts. On the basis of this knowledge, in the conclusion, we attempt to show the ways for future research on getting to know a contemporary reader, we are drawing attention especially to the absence of basic research on book culture. Keywords reader, reading, 16th century, book culture