Soběslav Pinkas, český malíř (1827 - 1901)
Soběslav Pinkas, czech painter (1827 - 1901)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40762Identifikátory
SIS: 122627
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Machalíková, Pavla
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
18. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hippolyt Soběslav Pinkas, 19. století, realismusKlíčová slova (anglicky)
Hippolyt Soběslav Pinkas, 19th Century, realismCílem diplomová práce je monografické zpracování života a díla Soběslava Pinkase (1827-1901), jednoho z nejdůležitějších představitelů české realistické malby. Na základě historického pozadí je představen Pinkasův osobní vývoj, který vedl k rozhodnutí stát se umělcem. Pinkas se ještě jako student práv zapojil do revolučního dění v roce 1848 a o rok později se stal ilustrátorem Šotka. Žádost po demokracii v politické a sociální oblasti mu postupně otevřela cestu k novému umění. Studium na Akademii v Praze a poté v Mnichově neodpovídalo jeho představám, a proto se zapsal do soukromého ateliéru Johanna Baptisty Berdellého. Po krátkém pobytu v Praze odjel jako jeden z prvních českých umělců studovat do Paříže, kde se stal žákem Thomase Couturea. Pobyt ve vesnici Marlotte a setkání s dílem Jeana-Françoise Milleta mu otevřelo novou oblast námětů a výtvarného podání. Přijetí moderní francouzské malby se nesetkalo v Čechách s pochopení, což může být jeden z důvodů, proč se po návratu do vlasti přestal věnovat v malbě. Stal se učitelem kreslení na Vyšší dívčí škole, byl členem Umělecké besedy, zasedal v soutěžních komisích na výzdobu Národního divadla a především se prostřednictvím Alliance française věnoval propagaci česko-francouzských vztahů. Tato práce rovněž zahrnuje katalog umělcových děl.
English Abstract The goal of my master thesis is to present a comprehensive study of the life and work of Sobeslav Pinkas (1927 - 1901), one of the most important Czech realistic painters. Painter's personal and artistic development is introduced in the wider historical context to allow us to understand why he had decided to become a painter. In 1948 Pinkas, as a young student of law, joined the armed revolution and personally attended the riots. Later he became a caricaturist for the Sotek magazine. His craving for democracy in the political life was mirrored in his attempts to find a new way of artistic expression. Neither the Academy in Prague nor the one in Mnichov could stand up to his expectations, and he consequently chooses Johann Baptist Berdelle as his personal teacher. Later, following a short Prague intermezzo, he, as one of the first Czech artist, leaves for Paris, where he studies under the guidance of Thomas Couture. Later on he discovers the work of Jean-François Millet and is heavily influenced by it. His conversion to the modern style of French painting wasn't received in Prague with much enthusiasm, which may be one of the reasons why he gradually, after his return to his homeland, stops painting. He became a drawing teacher at girls' secondary school; apart from that, he was a member of...