Postoje učitelů k fenoménu kyberšikany
Attitudes of teachers to the phenomenon of cyberbullying
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40700Identifiers
Study Information System: 106597
Collections
- Kvalifikační práce [16259]
Author
Advisor
Referee
Hanušová, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kyberšikana, kyberprostor, oběť, agresor, postoje, učitelKeywords (English)
cyberbullying, cyberspace, victim, aggressor, attitudes, teacherNÁZEV: Postoje učitelů k fenoménu kyberšikany AUTOR: Jiřina Piškulová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. ABSTRAKT: Práce se zabývá definicí kybernetické šikany, jejího vztahu k šikaně "klasické, školní". Upozorňuje na jejich odlišnosti a vyzdvihuje jejich podobnosti, které se pak dají využít při práci s ní. Práce uvádí několik poddruhů kyberšikany s praktickými příklady. Nahlíží na typické rysy agresora a oběti, opět v kontrastu s tradiční šikanou. Dává návody na prevenci proti tomuto sociálně patologickému jevu z hlediska samotného uživatele, rodičů a školy. Popisuje proces odhalení a následného vyšetřování kyberšikany, opět se zvlášť věnuje krokům školy, rodičů a uživatele. Komentuje kyberšikanu namířenou proti učitelům, definuje postoj a odhaduje postoje učitelů ke kyberšikaně. V závěru práce dokazuje některá tvrzení malým kvalitativním výzkumem ze dvou českých škol. KLÍČOVÁ SLOVA: kyberšikana, kyberprostor, oběť, agresor, postoje, učitel
TITLE: Attitudes of Teachers to the Phenomenon of Cyberbullying AUTHOR: Jiřina Piškulová DEPARTMENT: Department of Education SUPERVISOR: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D ABSTRACT: The thesis deals with the definition of cyberbullying and its relationship to the "standard, school" bullying. It draws attention to their differences and emphasizes their similarities which could be used in working with it. The work contains descriptions of some kinds of cyberbullying and their examples. It specifies the typical features of the aggressor and the victim, again in the contrast to the standard bullying. It gives instructions to the prevention of this socially pathological behaviour from the point of view of the user, his parents and the school. It describes the process of revelation and consequent investigation of cyberbullying and anew it deals with the measures of the school, parents and the user. It comments on cyberbullying aimed at teachers, it defines the attitude and tries to estimate the attitudes of teachers the cyberbullying. Finally, it proves some of the presuppositions by a small qualitative research from two Czech schools. KEYWORDS: cyberbullying, cyberspace, victim, aggressor, attitudes, teacher