Lidské ne/výtvarné zásahy do krajiny
Humans no/creative interventions into Landscape
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40694Identifiers
Study Information System: 106335
Collections
- Kvalifikační práce [19157]
Author
Advisor
Consultant
Sedlák, Michal
Referee
Velíšek, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
umění, výtvarná výchova, krajina, člověk, zásah, město, příroda, fotografieKeywords (English)
art, art education, landscape, human, intervention, city, nature, photographBakalářská práce má charakter teoretické studie, se zaměřením na výtvarné aspekty tématu a jeho aplikaci v didaktické oblasti. Cílem práce bylo zaměřit se na lidské zásahy v krajině a přiblížit se pojmu "ne/výtvarnosti". Teoretické a výtvarné poznatky jsou aplikovány v návrzích jednotlivých didaktických řad, jež se zabývají především vztahem dětí ke svému prostředí. Mají podnítit vzbuzení zájmu o své okolí, všímání si detailů a změn se schopností reflexe a přiblížení svého okolí žákům způsobem, který ovlivní jejich budoucí chování nejen k němu, ale k přírodě vůbec. KLÍČOVÁ SLOVA umění, výtvarná výchova, krajina, člověk, zásah, město, příroda, fotografie
This Bachelor's thesis is intended to be a theoretical study focusing on the visually creative aspects of the topic and the application thereof in the field of teaching. The aim has been to examine human intervention in the landscape and to get behind the concept of "(no-) creativity". I have attempted to use theoretical and creative knowledge to devise individual lesson series, which primarily explore the relationship between children and their environment. The purpose of these series is to stimulate pupils' interest in their surroundings, encouraging them to notice details and changes, and to awaken their capacity for reflection, so that they become more closely in touch with their surroundings, thereby having a positive effect on their future behaviour, not just towards their own immediate surroundings but to nature in general. KEY WORDS art, art education, landscape, human, intervention, city, nature, photograph