Sexuální výchova na základních školách v České republice
Sexual education in elementary schools in Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40582Identifikátory
SIS: 110845
Katalog UK: 990014858200106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sloboda, Zdeněk
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
18. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výchova, sexuální výchova, výchova ke zdraví, základní škola, etika, metody a formy sexuální výchovy, hodnotyKlíčová slova (anglicky)
education, Sex Education, Health Education, Primary School, ethics, methods and forms of Sex Education, valuesPředkládaná práce se zabývá problematikou sexuální výchovy ve škole. Cíle práce spočívají v analýze současného stavu sexuální výchovy na základních školách. Práce čerpá základní poznatky z teorie sexuální výchovy, zabývá se jejími cíli a obsahem, principy, metodami a koncepcemi. Nedílnou součást tvoří historický exkurz do dějin vnímání sexuality, práce v přehledové formě shrnuje také hlavní etapy vývoje postupného začlenění sexuální osvěty do školních osnov. Součástí je i reflexe zahraničních zkušeností z realizace školní sexuální výchovy. Velký důraz je kladen na společenské důsledky komplexně pojímané sexuální výchovy a její roli v prevenci velkého množství patosociálních a jiných negativních jevů v naší společnosti. Pozornost je věnována také aktuálním veřejněpolitickým tématům sexuální výchovy a hodnotám vstupujícím do procesu tvorby vzdělávací politiky v oblasti sexuální výchovy. Práce využívá metodu kvalitativní analýzy dokumentů věřejněpolitických i odborných statí, kombinovanou s analýzou sekundárních dat. Uvedené poznatky jsou východiskem pro diskuzi klíčových faktorů, kterou jsou dnes považovány za činitele určující podobu a formu sexuální výchovy na základních školách. Výsledky této přehledové práce mohou vytvořit dobrý podklad pro formulaci dalších výzkumných otázek zabývajících se...
The thesis deals with the issue of sex education at schools. The objective is to analyse the current state of sex education at primary schools. Basic information is being drawn from the theory of sex education and it is being dealt with its aims, content, principles, methods, and concepts. The history of ways in which sexuality has been perceived is an integral part of the text. A brief overview of stages which the process of integrating sex education into education programmes has gone through is included as well. A reflexion on the ways sex education is handled abroad can be also found within the thesis. Emphasis is being laid on the social impact of complex sex education and its role in preventing a number of pathological social facts and other negative aspects in the society as a whole. Attention is being paid to topics of public policy revolving around sex education and to the values involved in the process of creating education policies. The work makes use of qualitative analytical methods of both public policy documents and expert studies. This means is combined with secondary data analysis. Findings stated are the basis for a discussion of key factors which are nowadays considered to be setting the way in which sex education is being thought at primary schools. The outcome of this work may...
