Show simple item record

The 2010 increase of tuition fees at British universities
dc.contributor.advisorVáška, Jan
dc.creatorŠtěpánová, Marie
dc.date.accessioned2020-08-24T14:53:36Z
dc.date.available2020-08-24T14:53:36Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/40426
dc.description.abstractThe bachelor thesis is a case study based on an analysis of the problems of higher education in Great Britain. In the first part, it deals with the genesis of the decision of British government to increase tuition fees of public universities. This took place in 2010 in the United Kingdom (apart from free Scottish schools). The second part analyzes arguments for and against the tuition fee increase. The period studied is from May to December 2010, meaning, between the general election which concluded in the creation of a surprising coalition of Liberal Democrats and Conservatives, and the tuition fees vote in the parliament. The differing views on university funding and on educational budget cuts between the two governmental parties caused disagreements in the coalition as well as within the parties. Liberal Democrats had to solve the dilemma whether to support the decision of promoting fee increase and following the recommendations of Browne's Review of Higher Education Funding and Student Finance, or to fulfill their pre-election promises, which were basically founded on the rejection of tuition fees. The proposal had some positive reactions from universities (Russell Group, UUK), raising arguments like the graduates' benefits from a degree, increase in competitiveness of British higher education...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce je případovou studií, založenou na metodě analýzy, která se věnuje problematice vysokého školství ve Velké Británii. Ve své první části se konkrétně zaměřuje na genezi rozhodnutí britské vlády o zvyšování školného na veřejných vysokých školách, provedeného v roce 2010 ve Spojeném království (vyjma bezplatných skotských univerzit). Druhá část se zaměřuje na argumenty na podporu i v neprospěch tohoto rozhodnutí, které zaznívaly ve společensko-politické diskuzi. Sledovaným obdobím je květen až prosinec 2010, tedy období od voleb do Dolní sněmovny, které vyústily k vytvoření překvapivé koalice doposud politicky neslučitelných liberálních demokratů a konzervativců, do samotného odhlasování vládního návrhu. Odlišný pohled dvou vládních stran na oblast financování univerzitního systému, kterému díky masivním škrtům hrozilo podfinancování, zapříčiňoval i neshody v rámci koalice i stran; liberální demokraté řešili dilema, zdali se přiklonit k vládě, podporující vyšší příspěvky ze strany absolventů a navazující na návrhy tzv. Brownovy revize vysokého školství, nebo ke svým předvolebním slibům, které byly na odmítání školného založené. Pozitivních reakcí se návrh dočkal hlavně u sdružení univerzit (Russell Group, UUK), které argumentovaly prospěchem absolventů z titulu, zvýšením konkurenceschopnosti...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectGreat Britainen_US
dc.subjectuniversitiesen_US
dc.subjecthigher educationen_US
dc.subjecttuition feesen_US
dc.subjectstudent loansen_US
dc.subjectLiberal Democratsen_US
dc.subjectConservativesen_US
dc.subjectVince Cableen_US
dc.subjectBrowne's Reviewen_US
dc.subjectVelká Britániecs_CZ
dc.subjectuniverzitycs_CZ
dc.subjectvysoké škosltvícs_CZ
dc.subjectškolnécs_CZ
dc.subjectstudentské půjčkycs_CZ
dc.subjectliberální demokratécs_CZ
dc.subjectkonzervativcics_CZ
dc.subjectVince Cablecs_CZ
dc.subjectBrownova zprávacs_CZ
dc.titleZvýšení školného na britských univerzitách v roce 2010cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-06-21
dc.description.departmentKatedra evropských studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of European Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId117618
dc.title.translatedThe 2010 increase of tuition fees at British universitiesen_US
dc.contributor.refereeRovná, Lenka
dc.identifier.aleph001484406
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineArea Studiesen_US
thesis.degree.disciplineTeritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra evropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csTeritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enArea Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce je případovou studií, založenou na metodě analýzy, která se věnuje problematice vysokého školství ve Velké Británii. Ve své první části se konkrétně zaměřuje na genezi rozhodnutí britské vlády o zvyšování školného na veřejných vysokých školách, provedeného v roce 2010 ve Spojeném království (vyjma bezplatných skotských univerzit). Druhá část se zaměřuje na argumenty na podporu i v neprospěch tohoto rozhodnutí, které zaznívaly ve společensko-politické diskuzi. Sledovaným obdobím je květen až prosinec 2010, tedy období od voleb do Dolní sněmovny, které vyústily k vytvoření překvapivé koalice doposud politicky neslučitelných liberálních demokratů a konzervativců, do samotného odhlasování vládního návrhu. Odlišný pohled dvou vládních stran na oblast financování univerzitního systému, kterému díky masivním škrtům hrozilo podfinancování, zapříčiňoval i neshody v rámci koalice i stran; liberální demokraté řešili dilema, zdali se přiklonit k vládě, podporující vyšší příspěvky ze strany absolventů a navazující na návrhy tzv. Brownovy revize vysokého školství, nebo ke svým předvolebním slibům, které byly na odmítání školného založené. Pozitivních reakcí se návrh dočkal hlavně u sdružení univerzit (Russell Group, UUK), které argumentovaly prospěchem absolventů z titulu, zvýšením konkurenceschopnosti...cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis is a case study based on an analysis of the problems of higher education in Great Britain. In the first part, it deals with the genesis of the decision of British government to increase tuition fees of public universities. This took place in 2010 in the United Kingdom (apart from free Scottish schools). The second part analyzes arguments for and against the tuition fee increase. The period studied is from May to December 2010, meaning, between the general election which concluded in the creation of a surprising coalition of Liberal Democrats and Conservatives, and the tuition fees vote in the parliament. The differing views on university funding and on educational budget cuts between the two governmental parties caused disagreements in the coalition as well as within the parties. Liberal Democrats had to solve the dilemma whether to support the decision of promoting fee increase and following the recommendations of Browne's Review of Higher Education Funding and Student Finance, or to fulfill their pre-election promises, which were basically founded on the rejection of tuition fees. The proposal had some positive reactions from universities (Russell Group, UUK), raising arguments like the graduates' benefits from a degree, increase in competitiveness of British higher education...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra evropských studiícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV