Zvýšení školného na britských univerzitách v roce 2010
The 2010 increase of tuition fees at British universities
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40426Identifikátory
SIS: 117618
Kolekce
- Kvalifikační práce [17132]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rovná, Lenka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Teritoriální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra evropských studií
Datum obhajoby
21. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Velká Británie, univerzity, vysoké škosltví, školné, studentské půjčky, liberální demokraté, konzervativci, Vince Cable, Brownova zprávaKlíčová slova (anglicky)
Great Britain, universities, higher education, tuition fees, student loans, Liberal Democrats, Conservatives, Vince Cable, Browne's ReviewBakalářská práce je případovou studií, založenou na metodě analýzy, která se věnuje problematice vysokého školství ve Velké Británii. Ve své první části se konkrétně zaměřuje na genezi rozhodnutí britské vlády o zvyšování školného na veřejných vysokých školách, provedeného v roce 2010 ve Spojeném království (vyjma bezplatných skotských univerzit). Druhá část se zaměřuje na argumenty na podporu i v neprospěch tohoto rozhodnutí, které zaznívaly ve společensko-politické diskuzi. Sledovaným obdobím je květen až prosinec 2010, tedy období od voleb do Dolní sněmovny, které vyústily k vytvoření překvapivé koalice doposud politicky neslučitelných liberálních demokratů a konzervativců, do samotného odhlasování vládního návrhu. Odlišný pohled dvou vládních stran na oblast financování univerzitního systému, kterému díky masivním škrtům hrozilo podfinancování, zapříčiňoval i neshody v rámci koalice i stran; liberální demokraté řešili dilema, zdali se přiklonit k vládě, podporující vyšší příspěvky ze strany absolventů a navazující na návrhy tzv. Brownovy revize vysokého školství, nebo ke svým předvolebním slibům, které byly na odmítání školného založené. Pozitivních reakcí se návrh dočkal hlavně u sdružení univerzit (Russell Group, UUK), které argumentovaly prospěchem absolventů z titulu, zvýšením konkurenceschopnosti...
The bachelor thesis is a case study based on an analysis of the problems of higher education in Great Britain. In the first part, it deals with the genesis of the decision of British government to increase tuition fees of public universities. This took place in 2010 in the United Kingdom (apart from free Scottish schools). The second part analyzes arguments for and against the tuition fee increase. The period studied is from May to December 2010, meaning, between the general election which concluded in the creation of a surprising coalition of Liberal Democrats and Conservatives, and the tuition fees vote in the parliament. The differing views on university funding and on educational budget cuts between the two governmental parties caused disagreements in the coalition as well as within the parties. Liberal Democrats had to solve the dilemma whether to support the decision of promoting fee increase and following the recommendations of Browne's Review of Higher Education Funding and Student Finance, or to fulfill their pre-election promises, which were basically founded on the rejection of tuition fees. The proposal had some positive reactions from universities (Russell Group, UUK), raising arguments like the graduates' benefits from a degree, increase in competitiveness of British higher education...