Klima školní třídy a možnosti psychologické intervence
Classroom environment and ways of psychological intervention
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40167Identifikátory
SIS: 89887
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mertin, Václav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
21. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
klima školní třídy, školní psychologie, vrstevnické vztahy, vztahy učitel - žákKlíčová slova (anglicky)
classroom environment, school psychology, peer relations, teacher - student relationsPředkládaná diplomová práce se zaměřuje na klima školní třídy a možnosti psychologické intervence v této oblasti. V teoretické části je věnována pozornost třem tématům: školní třídě jako malé sociální skupině, klimatu školní třídy a možnostem psychologické intervence do tohoto klimatu. Nejprve je po- psáno fungování školní třídy jako malé sociální skupiny, zákonitosti vývoje školního kolektivu a diagnostické metody, kterými lze třídu poznávat. Klima školní třídy je definováno podle složek a aspektů, které jej spoluvytvářejí a ovlivňují. Poté je zpracována tematika pozitivního klimatu třídy a jeho vlivu na efektivitu výuky i na rozvoj osobnosti žáků. Jsou popsány nejčastěji užívané metody jeho poznávání. Poslední téma mapuje možnosti psychologické intervence do vztahů a atmosféry ve školní třídě z pozice učitele i školního psychologa. V empirické části je prezentován výzkumný projekt, který byl realizován v devíti gymnaziálních třídách s cílem zhodnotit klima vybraných školních tříd - prvních ročníků čtyřletých a vícele- tých gymnázií v porovnání s pátými ročníky víceletých gymnázií. Ke zmapování klimatu tříd byl použit soubor dvou metod dotazníkového šetření a jedné poloprojektivní grafické metody. Po vyhodnocení byly nalezeny shodné tendence v klimatu kolektivů dlouhodobě fungujících v kontrastu s...
This diploma thesis focuses on classroom environment and the possibilities of psychological intervention. The theoretical part deals with three main topics: classroom as a small social group, classroom environment and the possibilities of psychological intervention in such an environment. It describes the functioning of a classroom as a small social group, the principles of its development and relevant diagnostic methods. Classroom environment is defined by the components it is made of and aspects it is influenced by. Further on, the topic of positive classroom environment and its impact on the effectiveness of the instruction and the development of the personality of the pupils are discussed. The last topic outlines the possibilities of psychological intervention from the teacher's and school psychologist's points of view. The empirical part presents the outcomes of a research carried out in nine grammar school classrooms in order to analyse their environment - first-year students in comparison with fifth-year students. A set of three methods, two questionnaires and one graphic method, were used in the research. The results have shown corresponding tendencies in the environment of groups functioning on a long-term basis and newly-formed ones. Psychological intervention in the environment of selected...