Kruté potěšení v díle markýze de Sade a jeho následovnic
Cruel pleasure in the piece of the Marquis de Sade and his followers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39970Identifiers
Study Information System: 52911
Collections
- Kvalifikační práce [23740]
Author
Advisor
Referee
Voldřichová - Beránková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
French Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
19. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Donatien Alphonse François de Sade, Dominique Aury, Pauline Réage, Colette Peignot, Laure, Jean de Berg, Catherine Robbe-Grillet, sadismus, erotismus, libertinstvíKeywords (English)
Donatien Alphonse François de Sade, Dominique Aury, Pauline Réage, Colette Peignot, Laure, Jean de Berg, Catherine Robbe-Grillet, sadism, eroticism, libertin literary movementDiplomová práce se věnuje dílu francouzského spisovatele a filosofa Donatiena Alphonse Françoise de Sade a třem francouzským autorkám, Laure, Pauline Réage a Jean de Berg, které na jeho tvorbu ve 20. století navázaly. První část práce je věnována markýzi de Sade. Je popsána životní dráha tohoto kontroverzního spisovatele, neboť právě jeho výchova, rodinné i sexuální vztahy a v neposlední řadě mnohaletý pobyt ve vězení měly na jeho dílo zásadní vliv. Text se poté zaměřuje na hlavní události doby, ve které Sadova díla vznikla, a na specifickou pozici Sadovy tvorby uvnitř tzv. libertinského literárního proudu 18. století. Následuje rozbor hlavních témat a motivů tří stěžejních Sadových děl, 120 dní Sodomy (Les Cent Vingt Journées de Sodome), Justiny (Justine ou les Malheurs de la vertu) a Julietty (Histoire de Juliette). Provedená analýza poukazuje na hlubší filosofické poselství skryté za erotickými motivy Sadových děl. Závěr této části práce osvětluje vnímání Sadova odkazu v 19. století a jeho rehabilitaci ve 20. století, kdy se mu konečně dostalo kritické pozornosti a souborného vydání jeho díla. Druhá část práce se zaměřuje na tři vybrané autorky 20. století, Colette Peignot, alias Laure (Laure: Écrits), dále Dominique Aury alias Pauline Réage a její Příběh O (L'Histoire d'O) a Catherine Robbe-Grillet...
The thesis is devoted to the work of the French writer and philosopher Donatien Alphonse François de Sade and three female 20th-century French novelists Laure, Pauline Réage and Jeanne de Berg, whose work draws inspiration from Sade's. In the first part of the thesis we focus on the Marquis de Sade. First, we recount the key events in Sade's adolescence and family life, his sexual indulgences and particularly his lengthy imprisonment, as these had profound influence on his work. Next we highlight the relevant historical incidents of his time and discuss the position of his work within the so- called libertin literary movement. Then we proceed to analyze the themes and motifs of Sade's three pivotal books: 120 Days of Sodom (Les Cent Vingt Journées de Sodome), Justine (Justine ou les Malheurs de la vertu), and Juliette (Histoire de Juliette). Our analysis points out a deeper philosophical message that can be found behind erotic themes of Sade's work. In the final sections we describe the fate of Sade's legacy in the 19th century and also his rehabilitation in the 20th century, when his writings have finally been critically studied and his collective works published. The second part of the thesis concentrates on Sade's female followers in the 20th century: Collette Peignot alias Laure (Laure: Écrits),...