Analýza herní interakce dítěte batolecího věku v jeselském zařízení
The analysis of playing interactions of a child at toddler age in a nursery
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39766Identifikátory
SIS: 122580
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Morávková Krejčová, Lenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
21. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
batole, herní interakce, jeselská péče, vychovatelka v jeslích, vývoj dítěte, rodičovská péčeKlíčová slova (anglicky)
toddler, play interaction, nursery facility, nursery teacher, child development, parental careTato diplomová práce Analýza herní interakce dítěte batolecího věku v jeselském zařízení je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část práce je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. První se zabývá charakteristikou dítěte batolecího věku. Zmíněny jsou v ní jednotlivé fáze vývoje dítěte. Druhá kapitola se věnuje herním aktivitám dítěte, třetí charakterizuje jeselskou péči v České republice i v zahraničí. Čtvrtá kapitola obsahuje shrnutí celé teoretické části. Výzkum v empirické části spočívá v analýze herní interakce dvouletých a tříletých dětí s vychovatelkou v jeselském zařízení. Sledovány byly tyto projevy dětí: vokalizace, pohledy na jiné osoby a vyjádření emocí, motorická aktivita, preference jednotlivých hraček, vzájemný fyzický kontakt mezi vychovatelkou a dítětem. Videozáznamy byly analyzovány pomocí programu V.I.P. (Video Interactive Procesor) a MS Excel. Příslušná data jsem porovnala celkově mezi jednotlivými dětmi, ale i z hlediska rozdílů mezi chlapci a děvčaty. Klíčová slova: batole, herní interakce, jeselská péče, vychovatelka v jeslích, vývoj dítěte, rodičovská péče
This diploma thesis The analysis of palying interactions of a child at toddler age in a nursery is divided into two parts - the theoretical part and the empirical part. The theoretical part is divided into four main chapters. The first chapter deals with the characteristics of a child at toddler age. The individual stages of child development are described here. The second chapter focuses on the child's play activities and the third characterises nursery care in the Czech Republic and abroad. The fourth chapter contains summary of the theoretical part. The survey presented in the empirical part of the thesis consists of an analysis of play interaction between two and three-year old children and their teacher in a nursery facility. The following actions of children were monitored: vocalisation, eye contact with other people and expression of emotions, motor activity, toy preference and mutual physical contact between the teacher and a child. Video records were analysed using applications V.I.P. (Video Interactive Procesor) and MS Excel. I compared not only the data of all children, but I also focused on a comparison between the boys and girls in terms of different gender. Key words: toddler, play interaction, nursery facility, nursery teacher, child development, parental care.