Monitoring sedání podloží násypů dopravních staveb
Monitoring of settlement of embankment subsoil
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/39397/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39397Identifiers
Study Information System: 79600
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Consultant
Mašín, David
Referee
Kudrna, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geology
Department
Institute of Hydrogeology, Engineering Geology and Applied Geophysics
Date of defense
21. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
sedání, násyp, podloží, hydrostatická nivelace, IG region, disipace, porový tlakKeywords (English)
settlement, embankment, subsoil, hydrostatic nivelation, IG regions, dissipation, pore pressureBěhem každé dopravní stavby se využívá násypů, proto je důležité vykonat podrobný geologický průzkum. Úkolem průzkumu je stanovení vlastností základové půdy (podloží) pro tyto násypy, mosty a jiné objekty závislé na zatížení. U mnoha objektů se projeví nežádoucí snížení násypu během času, tento jev je způsobem především konsolidací podložních vrstev. Pro lepší predikci hodnot sedání se na základě parametrů získaných z inženýrsko-geologického průzkumu počítají hodnoty konsolidace. V rámci sledování (monitoringu) se měří výšková změna podloží vztažená k referenčnímu bodu. Tyto hodnoty jsou dále zpracovávány a porovnávány s výpočtem. V práci je snaha o unifikaci závislosti zatížení ku sedání, popřípadě zatížení a čas potřebný na 90% konsolidaci.
: During each transport buildings are used embankments, therefore it is important to carry out a detailed geological survey. The task of the survey is to determine the soil properties (soil) for such embankments, bridges and other objects depend on the load. For many objects is undesirable reduction embankment over time, this phenomenon is mainly caused by the consolidation of underlying layers. Parameters find out from the engineering-geological survey is calculating for better prediction of settlement which is based on the value of consolidation. In the following monitoring is measured by change in soil elevation relative to a reference point. These values are further processed and compared with the calculation. Main aim of this work is to unify the addiction values of loading, settlement and time for 90% consolidation.