Stimulační program zaměřený na rozvoj komunikačních kompetencí před nástupem do školy
Stimulative program focused on a development of communicative skills of preschool children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38849Identifiers
Study Information System: 70147
Collections
- Kvalifikační práce [17104]
Author
Advisor
Referee
Pacnerová, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Komunikační kompetence, Stimulační program, Předškolní děti, RozvojKeywords (English)
Communicative competence, Stimulative program, Preschool children, DevelopmentBakalářská práce se zabývá problematikou komunikačních kompetencí v souvislosti s otázkou školní připravenosti. Obsahem teoretické části je objasnění základních pojmů v oblasti komunikace a dalších blízkých termínů, jakými jsou jazyk, řeč, verbální a neverbální komunikace atd. Dále pak otázka vlivu řeči na rozvoj myšlení na uspokojování základních potřeb dítěte. To, jaký vliv má sociální prostředí dítěte na rozvoj jeho komunikačních kompetencí se dočteme v třetí kapitole této práce. V dalších podkapitolách teoretické části čtenář nalezne informace týkající se školní připravenosti dítěte a Rámcového vzdělávacího programu, který definuje cíle a prostředky v oblasti rozvoje jedince v závislosti na institucionální výchově. Empirická část bakalářské práce si kladla za cíl navržení stimulačního programu pro rozvoj komunikačních kompetencí a jeho následnou realizaci při spolupráci s Mateřskou školou Petrklíč. Pro tento cíl byly vybrány děti, které byly na základě zvolených kritérií (věku a obtíží v oblasti komunikace) vhodnými adepty pro uskutečnění programu, a s jejichž pomocí došlo i ke komplexnímu zhodnocení efektivity a smysluplnosti programu.
This bachelor thesis is focused on issue of communicative competence in relation with readiness of preschool children. The content of the theoretical part explains the basic terms on the field of communication and similar areas as language, speech, verbal and nonverbal communication etc., following by the topic of influence of speech on a development of thinking and satisfaction of the basic children needs. The influence of social environment on communicative competence is the issue of the third chapter and in subchapters, there are information concerning a readiness of preschool children and the General educational program, which defines aims and resources in the area of personal development depending on institutional education. The empirical part of the bachelor thesis contains a suggestion of the special stimulative program for communicative skills development and its following realization in the Petrklíč kindergarten, where only those children, who met the specific criteria (age and communication problems), joined the project. With their help, it was possible to completely assess the effectivity and meaningfulness of the above-mentioned program.