Počítačová hra svébytným literárním dílem?
Computer game - a peculiar literal creation?
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38848Identifiers
Study Information System: 100227
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kubíček, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
počítačová hra, hráč, fikční svět, čtenář, literární díloKeywords (English)
computer game, PC gamer, fictional world, reader, literal creationRESUMÉ Bakalářská práce na téma "Počítačová hra svébytným literárním dílem?" se skládá ze dvou částí. První část představuje počítačové hry obecně a vymezuje z nich RPG žánr, jež se literárním dílům nejvíc přibližuje, jelikož ho utváří velké množství textu. Ukazuje, že je k jeho hraní potřeba obdobných schopností a dovedností (především čtenářské a informační gramotnosti), které vyžaduje i čtení knih. Seznamuje také s tzv. flow-zážitkem při hraní počítačových her. Vymezuje různé vědecké přístupy, které se aplikují při zkoumání počítačových her. Dále se věnuje počítačovým hrám jako fikčním světům, ve kterých se odehrávají rozmanité příběhy, v nichž se uplatňují jednotlivé narativní kategorie - vypravěč a vyprávění, čas, prostor a postavy. Druhou část tvoří interpretace a analýza vybrané počítačové hry The Elder Scrolls IV: Oblivion. Tato část dokazuje, že pro hraní her jsou nezbytné různé typy gramotnosti. Dále hra slouží jako ukázka jednoho typu fikčního světa, ve kterém spojení narativních kategorií vytváří specifický svět se svými pravidly fungování.
The bachelor thesis with the topic "Computer game - a peculiar literal creation?" consists of two parts. The first part introduces computer games in general and takes up the RPG genre, which is the closest one to literature due to its large content of text. It shows that for playing computer games similar abilities are needed as for reading books (mainly reading and information literacy). The term "flow-experience while playing computer games" is mentioned as well. Further, different scientific approaches, which can be applied to research about computer games can be found. The last topic of the first part describes fictional worlds, where different stories can take place. These stories are created by the different narrative categories - narrator and tale, time, space and characters. The second part of the thesis is dedicated to analysis and interpretation of the computer game "The Elder Scrolls IV: Oblivion". This part verifies that for playing computer games it is necessary to know special types of literacy. Besides that, the game shows one type of fictional world, where all the narrative categories create a specific world with its own rules.