Vývoj dítěte se zrakovým postižením
Development of Child with Visual Impairment
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38754Identifikátory
SIS: 96400
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šumníková, Pavlína
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
2. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dítě se zrakovým postižením, slabozrakost, slabozraké dítě, vývoj dítěte, pomůcky, speciální hračky, Sportovní hry zrakově postižené mládežeKlíčová slova (anglicky)
child with visual impairment, low vision, weak-eyed child, child's development, aids, special toys, Sport games for visually impaired juveniles1 RESUMÉ Bakalářská práce na téma "Vývoj dítěte se zrakovým postižením" se zaměřila v rámci této kategorie na slabozraké děti. Konkrétně pak v teoretické části seznámila čtenáře s pojmem slabozrakosti z obecného hlediska (diagnostické nástroje, etiologie, projevy), s rozvojem slabozrakého dítěte, možnými komplikacemi, ale zároveň i s možnostmi podpory. Takto získané poznatky byly poté v praktické části porovnány s konkrétními případy dvou slabozrakých dětí. Teoretická část práce vycházela z poznatků obsažených v odborné literatuře a v dalších materiálech. U praktické části byla možnost nahlédnout do osobních dokumentů vybraných žáků, pozorovat je při vyučování a realizovat s nimi rozhovor. Po vyhodnocení získaných informací lze uvést tyto závěry. Autoři, zabývající se tématem zrakového postižení, se převážně zaměřují na děti nevidomé či se zbytky zraku. Proto bylo mým záměrem soustředit se hlavní mezníky ve vývoji slabozrakých dětí a případné obtíže. Cose týče dostupných pomůcek pro slabozraké děti, je jejich škála opravdu široká a toto téma je popsáno velkým počtem autorů. U hraček a her určených slabozrakým dětem se znovu setkáme s malým množstvím dostupné literatury a prostor je věnován spíše dětem s vážnějším postižením zraku. V souvislosti s hrami se podařilo shromáždit dostatek informací pro...
1 SUMMARY The bachelor thesis named "The Development of Child with Visual Impairment", it aimed at children with low vision. The theoretic part made a reader acquainted with term of low vision generally (diagnostic tools, etiology, signs), with development of weak-eyed child, possible complications but at the same time with possible support. Then in practical part the knowledge was compared with concrete cases of two children with low vision. Theoretic part resulted from information contained in special bibliography or in other materials. For practical part, there was a chance to insight into the personal documents of chosen pupils, to observe them during the schooling and to realize an interview with them. After evaluation of obtained information it is possible to introduce the fallowing conclusions. The authors focused on this topic they are mainly aimed at blind or partly sighted children. So that was my intention to describe the main steps of development of weak-eyed children and possible difficulties. In terms of aids for children with low vision, their offer is really wide and this theme is described by lots of authors. The theme of toys and games for these children is contained in few pieces and the main range is focused on children with more serious visual handicap again. It managed to gather...