Návrat k Oslu a stínu. Satirické drama v dobovém kontextu.
Return to "The Ass and the Shadow". Satirical Drama in the Contemporary Context.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38689Identifiers
Study Information System: 84116
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Wiendl, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
20. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Osvobozené divadlo, dobový kontext, umění a společnost, satira, angažovanostKeywords (English)
Liberated Theatre, Contemporary context, Art and Society, Satire, EngagementSatirické drama Osel a stín bylo představeno v souvislostech politického, literárního a divadelního dění roku 1933. Dobový kontext byl skládán a utvářen komentáři V+W k vlastní tvorbě (v časopisu Vest pocket revue, v jiných periodikách a v korespondenci z let 1945-1962), dobovou publicistikou, kritikou, jinými literárními i neliterárními texty a dále také zprostředkován sekundární literaturou z první a druhé poloviny dvacátého století i ze současnosti. Kaleidoskopickým ztvárněním vznikalo nové uspořádání, v němž byl Osel a stín stále ponecháván svému přirozenému prostředí: scenerii jazzové, literárně i výtvarně avantgardní, ovlivněné němou groteskou, cirkusovým klaunstvím a kabaretním vystupováním. Pozornost byla věnována proměnám komiky V+W (postupu od humoru tzv. bezpředmětného k vlastní politické satiře) a možnostem a mezím politické satiry: jejímu hodnocení, postupům a také, konkrétněji, intertextuálním odkazům. Tento literární i neliterární prostor byl dále rozšířen o rozměr ekonomického a politicko-mocenského pole. Bylo poukázáno na kulturně i ekonomicky vysoký status Osvobozeného divadla a nahlédnuto na proces proměny z původně experimentálního divadla k profesionálnímu divadelnímu souboru. Události tzv. velkých dějin roku 1933 byly konfrontovány s dramatickým ztvárněním v Oslu a stínu, v...
Satirical drama The Ass and the Shadow was introduced in the context of the historical, political, literary and theatrical events of the year 1933. The contemporary context was shaped and composed by comments V+W about their own production (in the Vest pocket revue magazine, in another periodicals and in the correspondence between the years 1945-1962), by contemporary publicism, the critique, other literary and non-literary texts. The context was also mediated by the secondary literature of the first and the second half of the twentieth century and of the present. With the kaleidoscopic interpretation, a new arrangement was created. An arrangement in which The Ass and the Shadow was still left to its natural world: to the jazz scenery, literary and artistically avant-garde, scenery which was influenced by the silent grotesque, circus clownery and cabaret shows. Attention was paid to the variations in the comicality of V+W (the drift from the so-called groundless humour to their own political satire) and to the possibilities and limits of political satire: its judgment, procedures and also, more specifically, its intertextual references. This literary and non-literary area was further extended by the dimension of economic and political-power field. It pointed to a high cultural and economical status...