Longitudinální studie dětského uživatele kochleárního implantátu
Study of Children with Cochlear Implants
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3858Identifiers
Study Information System: 20967
CU Caralogue: 990020957550106986
Collections
- Kvalifikační práce [19969]
Author
Advisor
Referee
Klugerová, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce je souhrnem zkušeností a poznatků z desetiletého sledování dětského uživatele kochleárního implantátu. Uživatelka byla mezi prvními, prelingválně ohluchlými dětmi, implantovanými v České republice. Sledování bylo zahájeno v období docházky do mateřské školy, pokračovalo na škole základní a ukončeno bude v prvním ročníku praktické školy. Předmětem zájmu byl vývoj řečový a osobnostní, v prostředí školním i rodinném, včetně interpersonálních vztahů. Teoretická část zahrnuje stručnou historii kochleárních implantátů, seznamuje s technologií tohoto zařízení a jeho možnostmi, s podmínkami výběru vhodných kandidátů pro implantaci a s metodikami následné rehabilitace. Cílem této části je podat stručný, ale komplexní teoretický základ k problematice kochleárních implantátů. Praktická část obsahuje popis průběhu logopedické terapie v kontextu komplexního terapeutického působení. Její významnou součástí jsou videonahrávky z různých věkových období a etap rehabilitace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This diploma paper is a summary of my knowledge and experience from ten-year observation of a child with a cochlear implant. The child was one of the first implanted children in the Czech Republic. The observation started during the nursery school attendance, then continued at the basic school and will be finished in the first year of the practical school. I was interested in child's language, personal development in school and family environment, including interpersonal relation. The theoretic part of this theses covers a brief history of the cochlear implants, their technology and possibilities and introduces selection candidates of the candidate for implantation. It handles also with methodology of subsequent rehabilitation. The practical part includes description of logopaedia therapy process in the context of the complex therapeutic incidence. Very significant section of the practical part makes up video-recording from different age and rehabilitation period. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)