Analýza učiva v učebnici českého jazyka pro 8. ročník základní školy z hlediska kognitivních nároků na žáka
Analysis of subject matter in textbook of Czech language for 8th grades of basic school from the viewpoint of the cognitive demands on students
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38567Identifiers
Study Information System: 70076
Collections
- Kvalifikační práce [17414]
Author
Advisor
Referee
Rendl, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Bloomova taxonomie, český jazyk, kognitivní náročnost, názor učitele, testy inteligence, učebnice, žák základní školyKeywords (English)
Bloom's taxonomy, Czech language, cognitive demands, teacher's opinion, IQ tests, textbooks, secondary-school pupčesky Cílem této práce je zjištění kognitivní náročnosti jednoho tematického okruhu v nejvíce užívané učebnici českého jazyka pro 8. ročník základních škol, konkrétně okruhu Tvarosloví v učebnici od nakladatelství Fraus. K posouzení kognitivní náročnosti úkolů prezentovaných v učebnici byla zvolena čtyři kritéria, dvě teoretická (Bloomova taxonomie kognitivních cílů a verbální subtesty vybraných testů inteligence) a dvě empirická (výsledky žáků v námi sestaveném testu a názor paní učitelky). Výsledná zjištění mohou být podnětem pro další analýzy a být přínosem pro autory učebnic.
anglicky The aim of this thesis is to analyze cognitive demands of one thematic area in the most used textbook of Czech language for 8th grades of secondary schools, particularly in the field of morphology in the textbook from The Fraus publishing House. Four criteria were chosen to assess the cognitive demands of tasks presented in the textbook. Two of them were theoretical (Bloom's taxonomy of cognitive objectives and verbal subtests of selected intelligence tests) and the other two criteria were empirical (pupil's results from our compiled test and a teacher's opinion). The final findings may be a stimulus for further analysis and became a contribution to textbook authors.