Úloha školy při prevenci šikany na II. stupni ZŠ
The role of school in the prevention of bullying at second stage of primary school
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38457Identifiers
Study Information System: 89963
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Poláčková, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
7. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ZŠ, šikana, agresor, oběť, učitel, rodina, prevence, programKeywords (English)
bullying, aggressor, victim, primary school, teacher, family, prevention, programmesBakalářská práce se zabývá problematikou šikany na II.stupni ZŠ jako jedním ze sociálně patologických jevů. Věnuje se teorii šikany, přehledu vývojových stupňů, osobnosti agresora i oběti, rozpoznávání, zvládání a řešení šikany. V neposlední řadě se věnuje cílům v oblasti prevence a výchovně-preventivním programům. Empirická část je zaměřena na dotazníkové šetření výskytu šikany na II.stupni vybraných škol - venkovské a městské.
The bachelor thesis deals with the problems of bullying at the second stage of primary schools. It deals with the theory of bullying; it gives a summary of the developmental stages of bullying and the way of recognizing and solving the problem. The thesis also provides the characteristics of the aggressor's and victim's personalities. It covers the topics of prevention of the bullying and the role of the coordinator of the educational-preventative programmes. The thesis also includes the results of questionnaire research related to the presence of bullying at the second stage of the chosen primary schools - in the country and in the town.