Začínající učitel - analýza jeho osobnosti, působení a nejčastějších problémů v jeho práci
Analysis of beginning teacher and his common problems in an educational process
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38304Collections
- Kvalifikační práce [19393]
Author
Advisor
Referee
Tvrzová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
6. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords
Keywords not foundBakalářská práce "Začínající učitel - analýza jeho osobnosti, působení a nejčastějších problémů v jeho práci" pojednává o osobnosti začínajícího učitele, uvádí nejčastější problémy v jeho práci a snaží se nalézt podněty pro zlepšení jeho situace. Analyzuje přitom vybrané složky jeho osobnosti, kterým nebývá, především v rámci přípravy budoucích pedagogů, věnována dostatečná pozornost a u kterých nebývají nastíněny důležité souvislosti. Zaměřuje se především na profesní kompetence učitele, ve vztahu ke klíčovým kompetencím žáka i v jiných kontextech. Zabývá se také rolí začínajícího učitele v kontextu transformace českého školství a v souvislosti s Lisabonským procesem. Probíhá zde i analýza klíčových dokumentů. Velká pozornost je věnována i zamyšlení nad jednotlivými problematickými oblastmi v práci začínajícího učitele. V této souvislosti se autor blíže zaměřil na oblast autority a stylů výchovy. Čerpal zde kromě odborné literatury také z výzkumné sondy, která měla formu četných rozhovorů, anket, dotazníků a pozorování. V závěru jsou zformulována doporučení pro zlepšení situace začínajících pedagogů i s ohledem na analýzu současné vysokoškolské přípravy budoucích učitelů.