Začínající učitel - analýza jeho osobnosti, působení a nejčastějších problémů v jeho práci
Analysis of beginning teacher and his common problems in an educational process
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38304Identifikátory
SIS: 90307
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tvrzová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Bakalářská práce "Začínající učitel - analýza jeho osobnosti, působení a nejčastějších problémů v jeho práci" pojednává o osobnosti začínajícího učitele, uvádí nejčastější problémy v jeho práci a snaží se nalézt podněty pro zlepšení jeho situace. Analyzuje přitom vybrané složky jeho osobnosti, kterým nebývá, především v rámci přípravy budoucích pedagogů, věnována dostatečná pozornost a u kterých nebývají nastíněny důležité souvislosti. Zaměřuje se především na profesní kompetence učitele, ve vztahu ke klíčovým kompetencím žáka i v jiných kontextech. Zabývá se také rolí začínajícího učitele v kontextu transformace českého školství a v souvislosti s Lisabonským procesem. Probíhá zde i analýza klíčových dokumentů. Velká pozornost je věnována i zamyšlení nad jednotlivými problematickými oblastmi v práci začínajícího učitele. V této souvislosti se autor blíže zaměřil na oblast autority a stylů výchovy. Čerpal zde kromě odborné literatury také z výzkumné sondy, která měla formu četných rozhovorů, anket, dotazníků a pozorování. V závěru jsou zformulována doporučení pro zlepšení situace začínajících pedagogů i s ohledem na analýzu současné vysokoškolské přípravy budoucích učitelů.