Historie pražské městské hromadné dopravy a Elektrických podniků od počátků do roku 1939
History of Prague public transport and the Electric Company from the beginning to year 1939
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37586Identifiers
Study Information System: 91567
Collections
- Kvalifikační práce [21700]
Author
Advisor
Referee
Šouša, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies
Department
Department of Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
The subject of the thesis is the history of public transport in Prague until 1939; the conditions of its establishment and the oldest means of public transport are also discussed. These are accompanied by a comparison of statistical information and research on important traffic routes. The first part deals with the period from the oldest means of transport until the arrival of the first genuine public means of transport, the omnibus. Related technical and sociological developments are also covered. A part concerning horse-tram, the last animal-powered vehicle, follows. The third part addresses the history of first electrical trams run by private entrepreneurs. The fourth part covers the history of Electrical Company from its founding to achieving to have a monopoly, ending with the dissolution of Austria-Hungary. The subject of the last part is the development of public transport in Prague in the Czechoslovak Republic.
Práce se zabývá historií pražské městské hromadné dopravy do roku 1939, s přihlédnutím k prvním formám hromadné dopravy a souvislostem jejího vzniku. Tyto jsou doplněny porovnáváním statistických hodnot a sledováním důležitých vnitroměstských tras a směrů. První část popisuje nejstarší prostředky dopravy cestujících až po první skutečně hromadný dopravní prostředek, omnibus. Zároveň se zabývá souvisejícími technickými a společenskými změnami 19. století. Následuje část, týkající se koněspřežné dráhy, posledního prostředku veřejné dopravy s animálním pohonem. Třetí část se věnuje především prvním elektrickým drahám provozovaným soukromými podnikateli. Čtvrtá část se zaobírá Elektrickými podniky od jejich prvopočátku přes dosažení monopolu až po rozpad Rakouska-Uherska. Předmětem poslední části je vývoj hromadné dopravy města Prahy za Československé republiky.