Zobrazit minimální záznam

Phraseology in contemporary sports journalism
dc.contributor.advisorBozděchová, Ivana
dc.creatorFischerová, Simona
dc.date.accessioned2017-04-27T18:17:10Z
dc.date.available2017-04-27T18:17:10Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/37577
dc.description.abstractTento příspěvek se zaměřuje na popis výskytu frazémů v současné sportovní puhlicistice. Cílem je pokusit se zmapovat různé druhy frazémů, které se objevují v současných českých denicich, a to z hlediska jejich frekvence a způsobu užití. Výběr deníků byl prováděn tak, abychom měli zástupce seriózního tisku,~. deník Lidové noviny, představitele bulvárního tisku, tj. deník Blesk. K těmto dvěma periodikům byl pro srovnání přiřazen deník Sport, který jako jediný denně pojednává pouze o sportovních tématech. V teoretické části této práce jsou definovány pojmy frazém a idiom dle Čennákových studií. Dále se zabýváme jejich klasifikací a tříděním, které se objevuje v současných dnešních mluvnicích. Analytická část sestávala z výčtů nalezených frazémů z hlediska různých jazykových rovin, přičemž bylo zjištěno, že některé frazémy se ze současné psané publicistiky nevytrácejí, naopak přibývají v nové aktualizované podobě. Specifické užití frazémů je v deníku Sport, jenž se tímto způsobem snaží vymanit {e ze stereotypu a modelovosti, které jsou pro sportovní publicistiku charakteristické.cs_CZ
dc.description.abstractIhis thesis focuses on presence and description ofphraseology in current sport journalism. The objective is to map different types ofphraseology which appear in contemporary Czech joumals. It describes a frequency anrl the way ofuse af such phenomena. Journals were selected so they represent broadsheets papers, i. e. Lidové noviny, and tabloid papers, i. e. deník Blesk. These periodicals are going to be compared with deník Sport which is the anly newspaper concentrating auly on sport themes. The theoretical part ofthe thesis defines terms phraseology and idiom according to Čennak:'s papers. Next part considers c1assificatioD anrl categorization which is showing up in present grammar books. Analytical part examines found phraseology from the point of different language levels. lt appears that phraseology at present writtenjournalism is not fading. On the contrary its amount is increasing in the new modernized versions. Specific use ofphraseology is in deník Sport. Throughout which is denik Sport trying to extricate from stereotypes typical for sport journalism.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleFrazeologie v současné sportovní publicisticecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-13
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId78120
dc.title.translatedPhraseology in contemporary sports journalismen_US
dc.contributor.refereeRejzek, Jiří
dc.identifier.aleph001557556
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTento příspěvek se zaměřuje na popis výskytu frazémů v současné sportovní puhlicistice. Cílem je pokusit se zmapovat různé druhy frazémů, které se objevují v současných českých denicich, a to z hlediska jejich frekvence a způsobu užití. Výběr deníků byl prováděn tak, abychom měli zástupce seriózního tisku,~. deník Lidové noviny, představitele bulvárního tisku, tj. deník Blesk. K těmto dvěma periodikům byl pro srovnání přiřazen deník Sport, který jako jediný denně pojednává pouze o sportovních tématech. V teoretické části této práce jsou definovány pojmy frazém a idiom dle Čennákových studií. Dále se zabýváme jejich klasifikací a tříděním, které se objevuje v současných dnešních mluvnicích. Analytická část sestávala z výčtů nalezených frazémů z hlediska různých jazykových rovin, přičemž bylo zjištěno, že některé frazémy se ze současné psané publicistiky nevytrácejí, naopak přibývají v nové aktualizované podobě. Specifické užití frazémů je v deníku Sport, jenž se tímto způsobem snaží vymanit {e ze stereotypu a modelovosti, které jsou pro sportovní publicistiku charakteristické.cs_CZ
uk.abstract.enIhis thesis focuses on presence and description ofphraseology in current sport journalism. The objective is to map different types ofphraseology which appear in contemporary Czech joumals. It describes a frequency anrl the way ofuse af such phenomena. Journals were selected so they represent broadsheets papers, i. e. Lidové noviny, and tabloid papers, i. e. deník Blesk. These periodicals are going to be compared with deník Sport which is the anly newspaper concentrating auly on sport themes. The theoretical part ofthe thesis defines terms phraseology and idiom according to Čennak:'s papers. Next part considers c1assificatioD anrl categorization which is showing up in present grammar books. Analytical part examines found phraseology from the point of different language levels. lt appears that phraseology at present writtenjournalism is not fading. On the contrary its amount is increasing in the new modernized versions. Specific use ofphraseology is in deník Sport. Throughout which is denik Sport trying to extricate from stereotypes typical for sport journalism.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.identifier.lisID990015575560106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV