Frazeologie v současné sportovní publicistice
Phraseology in contemporary sports journalism
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37577Identifiers
Study Information System: 78120
Collections
- Kvalifikační práce [23421]
Author
Advisor
Referee
Rejzek, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Tento příspěvek se zaměřuje na popis výskytu frazémů v současné sportovní puhlicistice. Cílem je pokusit se zmapovat různé druhy frazémů, které se objevují v současných českých denicich, a to z hlediska jejich frekvence a způsobu užití. Výběr deníků byl prováděn tak, abychom měli zástupce seriózního tisku,~. deník Lidové noviny, představitele bulvárního tisku, tj. deník Blesk. K těmto dvěma periodikům byl pro srovnání přiřazen deník Sport, který jako jediný denně pojednává pouze o sportovních tématech. V teoretické části této práce jsou definovány pojmy frazém a idiom dle Čennákových studií. Dále se zabýváme jejich klasifikací a tříděním, které se objevuje v současných dnešních mluvnicích. Analytická část sestávala z výčtů nalezených frazémů z hlediska různých jazykových rovin, přičemž bylo zjištěno, že některé frazémy se ze současné psané publicistiky nevytrácejí, naopak přibývají v nové aktualizované podobě. Specifické užití frazémů je v deníku Sport, jenž se tímto způsobem snaží vymanit {e ze stereotypu a modelovosti, které jsou pro sportovní publicistiku charakteristické.
Ihis thesis focuses on presence and description ofphraseology in current sport journalism. The objective is to map different types ofphraseology which appear in contemporary Czech joumals. It describes a frequency anrl the way ofuse af such phenomena. Journals were selected so they represent broadsheets papers, i. e. Lidové noviny, and tabloid papers, i. e. deník Blesk. These periodicals are going to be compared with deník Sport which is the anly newspaper concentrating auly on sport themes. The theoretical part ofthe thesis defines terms phraseology and idiom according to Čennak:'s papers. Next part considers c1assificatioD anrl categorization which is showing up in present grammar books. Analytical part examines found phraseology from the point of different language levels. lt appears that phraseology at present writtenjournalism is not fading. On the contrary its amount is increasing in the new modernized versions. Specific use ofphraseology is in deník Sport. Throughout which is denik Sport trying to extricate from stereotypes typical for sport journalism.