Tělo a tělesnost v díle Svatavy Antošové
The body and corporality in the work of Svatava Antošová
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37566Identifiers
Study Information System: 84079
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Bílek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce se zabývá analýzou básnických sbírek a prozaických textů nekonvenční autorky Svatavy Antošové, jejíž tvorba je často označována za "provokativní". Základem pro přístup k problematice těla a tělesnosti jsou texty Judith Butlerové a Michela Foucaulta. Práce se věnuje tomu, jakým způsobem jsou v heteronormativní společnosti utvářeny představy o "skutečném muži" a "skutečné ženě" a jaké společenské sankce následují za neplnění očekávaných rolí. Dále se zabývá postavením lesby v rámci zdánlivě jasně vymezené kategorie "žena" a otázkou, zda je vůbec možné hovořit o "lesbické literatuře", do níž bývá Antošová řazena. Samotná analýza je potom rozdělena do čtyř částí: koherence pohlaví/gender/touha, (z)ničené tělo, lesbi(ani)smus a zobrazení intimního styku. Na závěr je na několika rozhovorech s autorkou ukázáno, jak musí neustále čelit stereotypními otázkám ohledně své "jinakosti". Cílem práce je v komplexnosti ukázat, jak je v díle Antošové zachycen právě onen pocit "jinakosti", jenž je pociťován jak uvnitř, tak na povrchu těla.
This bachelor' s thesis focuses on the analysis of poems and prose by the unconventional writer Svatava Antosova, whose work is often labeled as "provocative". Texts by Judith Butler and Michel Foulcault serve as the basis for the approach to issues ofthe body and corporality. The thesis analyses the ways in which the concepts of the "real man" and "real woman" are formed in a heteronormative society and what kind of social sanctions are imposed on those who do not fit into these expected roles. It also deals with the role of a lesbian in a seemingly clearly defined cathegory of "women" and with the question if there reaHy is such a thing as "lesbian literature", which is how the work of Antosova is often labeled. The analysis itself is divided into four parts: coherence of the sex/gender/lust, the destroyed body, lesbi(ani)sm and the depiction of an intimate relationship. The final part then depicts, through several interviews with the author, how she constantly has to face aH the stereotypical questions about her "queerness". The point of this thesis is to show how, in aH its complexity, the feeling of "queerness" is captured in the work of Antosova - both on the surface of and inside the body.