Role vzdělavatele v pedagogice a andragogice
Educator's role in pedagogy and vocational education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37377Identifiers
Study Information System: 90271
CU Caralogue: 990013730250106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Sycha, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
16. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předmětem zájmu předkládané bakalářské práce je seznámit čtenáře podrobněji s osobností vzdělavatele a jeho profesními rolemi. První část pojednává o osobnostních kvalitách, rolích, ale také o požadavcích kladených na vzdělavatele, které se vyskytují v podobě profesních kompetencí. Jelikož vzdělavatel není omezen pouze na vykonávání jediné role, v závislosti na cílové skupině, prostředí a konkrétní situaci, může zastupovat i několik rolí současně. V další části je představen pedagogický a andragogický kontext uvažování, který slouží jako klíčové východisko pro další zkoumání osobnosti vzdělavatele. Závěrečná část se věnuje vymezení konkrétních činitelů, kteří se podílejí na realizaci výchovně-vzdělávacího procesu. Je zde podrobněji rozpracován vztah vzdělávání-vyučování-učení, ale také vymezen prostor pro objasnění vztahu mezi vzdělavatelem (učitelem a lektorem) i účastníkem (dítětem a dospělým jedincem).
The aim of this thesis is to acquaint the reader with the personality of educators and their professional roles. The first part deals with the personal qualities, roles, but also the requirements imposed on educators that appear in terms of professional competencies. As the educator is not always limited to the performance of a single role, depending on the target group, the environment and the specific situation, may represent several roles simultaneously. In the following part the pedagogical and vocational context of thinking is introduced, that serves as a key starting point for further exploration of educator's personality. The final section is devoted to defining the specific factors involved in the realization of educational process. The relationship of education-teaching-learning is elaborated with more details, but also provides the field of activity for clarification the relationship between educator (teacher and instructor) and participant (child and adult).