Vyučovácí metody a jejich použití ve výuce světové literatury
Methods of teaching literature of the world
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3573Identifiers
Study Information System: 135606
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Vališová, Alena
Raudenská, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
3. 3. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Předkládaná dizertační práce se pokouší najít cestu ke zlepšení kvality vyučování světové literatury ve Vietnamu na základě využití zkušeností s výukou světové literatury na středních školách České republiky. Vycházíme z předpokladu, že vyučovací metody JSOU jedním z nejdůležitějších činitelů vyučovacího procesu. Metoda je cesta, postup, tedy rozhodujícím prostředek k dosahování cíle v každé lidské uvědomělé činnosti. Platí to pochopitelně i pro vyučování. Tradiční způsob vyučování, ve kterém se používají metody soustřeďující se jen na reprodukci poznatků a na pamětní učivo žáků, novým pedagogickým požadavkům neodpovídají. V současné době se ve škole naopak uplatňují vyučovací metody, pomocí nichž učitel nejen žákům efektivně předává vědomosti, dovednosti, ale které podporují jejich učební proces, rozvíjí jejich tvořivost, iniciativu, samostatnost, které v nich vzbudí zájem o učení a potřebu seberealizace. Aktivizující metody jsou jedny z těch vyučovacích metod, které umožňují tyto úkoly splnit. Proto bychom chtěli v této práci věnovat právě těmto aktivizujícím metodám. Soustředíme se na ně zejména proto, že ve vietnamské škole se objevují jen zřídka, což by se mělo co nejdříve změnit. Tato práce vychází, jak ze studia odborné pedagogické literatury, tak z praktické zkušenosti s vyučováním světové...
The aim of this dissertation is to help to improve the quality of teaching world literature in Vietnam, while making use of the experience with teaching this literature at secondary schools in the Czech Republic. This dissertation is based on studying professional pedagogical texts, as well as on hands-on teaching experience both in Vietnam and in the Czech Republic. Treatises and studies mainly by Czech authors and to a certain extent also by educationalists of worldwide reputation have served as theoretical background. Textbooks in both Vietnam and the Czech Republic may well be of use. This work is also founded on the author's practical experience with teaching from Vietnam. The cooperation with Czech teachers has proved extremely interesting and helpful in a number of points. Firstly, I had the chance to observe a number of lessons. Secondly, interviews with teachers and specialists have been a source of practical experience and information for me. Furthermore, there are experimental classes, to which the methods I suggested were applied to. With regard to surveys and conditions in Vietnamese schools, the proposed methods of teaching world literature will be adapted to teaching literature in Vietnam, while respecting the cultural, social, geographical and philosophical differences between Vietnam and...