Hra v roli ve spontánních činnostech dětí předškolního věku
Role play of spotaneons activity of childern in the preschool age
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35688Identifikátory
SIS: 107466
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holemá, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
6. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mateřská škola, předškolní vzdělávání, význam hry, hra v roli, námětová hra, spontánní činnosti, osobnost předškolního dítěte, socializace, rodinaKlíčová slova (anglicky)
Nursery school, pre-school education, significance of play, role play, topic-based plays, spontaneous activities, personality of a pre-school child, socialization, familyDiplomová práce se zabývá v rovině teoretické i praktické hrou v roli ve spontánních činnostech dětí předškolního věku. Na mysli mám hry a činnosti, kdy dítě není nijak organizováno, ani vedeno a má možnost se svobodně rozhodnout co bude dělat. Úvod teoretické části diplomové práce popisuje význam a smysl hry v životě člověka s náhledem do historie her a uvádí i některé její teorie. Více je rozpracována teorie Jeana Piageta, který spojuje hru dítěte s jeho intelektuálním vývojem. Druhá kapitola se zaměřuje na specifika osobnosti dítěte předškolního věku z pohledu vývojové psychologie i vývoje současné společnosti se zaměřením na aktuální potřebu dítěte si hrát. V další části je v souvislosti s tématem zpracovaná charakteristika současné mateřské školy a její směřování s ohlédnutím do nedaleké předrevoluční doby. Čtvrtá kapitola se zabývá významem spontánních aktivit v mateřské škole. Zjišťuje, jakou úlohu v těchto činnostech hraje dospělý, jaký vliv na hru mají individuální a sociální rozdíly dětí a jak ji ovlivňuje heterogennost či homogennost skupiny. Teoretickou část uzavírá kapitola zabývající se hrou v roli a jejím významem pro předškolní dítě. Praktická část obsahuje cíle výzkumu a stanovené hypotézy. Uvádí jednotlivé techniky sběru dat výzkumu - strukturované přímé pozorování dětí v...
The thesis adresses the play in role during spontaneous activities children of preschool age in the theoretical and practical dimension. In my mind I have play and activities, where children are not organized or managed and have possibility to freely decided what to do. The introduction of theoretical part of thesis focuses on the importace and meaning of play in human life with insight into the history of games and lists some of its theories. The work is based on theory pf Jean Piaget, who conect the child's play with its intellectual evolution. The second chapter deals with the specific personality of the child of preschool age from the perspective of developmental psychology and development of society focusing on current needs of child to play. The next part of the thesis is related to basic characteristics of current- day nursery schools with respect pre - revolutionary period. The fourth chapter focuses on the meaning of spontaneous activities in nursery school. It identifies the role of adult in these activities, the influence of individual and social differenties of children on play and how influence heterogeneity and homogeneity of this group. The theoretical part concludes with a chapter about the game in the role and its significance for pre-school child. The practical part of the thesis...