Role učitele v současné společnosti
Teacher's Role in the Present Society
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35681Identifiers
Study Information System: 107636
Collections
- Kvalifikační práce [16931]
Author
Advisor
Referee
Kubišová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Role učitele v současné společnostiKeywords (English)
Teacher's Role in the Present SocietyRESUME Diplomová práce Role učitele v současné společnosti se snaží čtenáři přiblížit, jak se v posledních letech proměnila role učitele a co všechno mělo na tuto změnu vliv. Práce je rozčleněna do sedmi částí. První kapitola má uvést čtenáře do filosofických a sociologických souvislostí výchovy. V následující kapitole je čtenář seznámen s učitelskou profesí a se vším, co v současné době obnáší. V další kapitole jsou nastíněny role, které může současný učitel zastávat. Nejedná se však o jejich podrobný výčet, ale o snahu ujasnit očekávání, která jsou na současného učitele kladena. Ve čtvrté kapitole je představen stručný přehled právních dokumentů, v nichž je vymezena učitelská profese. Pátá kapitola popisuje podobu a podstatu školské reformy a následující kapitola poté seznámí čtenáře s tím, jaké změny vnesla školská reforma do učitelské profese. Sedmá kapitola seznámí čtenáře s podobou státní maturity a s tím, co představuje pro učitele. Tato práce nemá jen popisovat změny, které v posledních letech přinesla školská reforma, ale především má přispět k pochopení nelehkého a složitého postavení učitele v dnešní společnosti.
The thesis The Part of the Teacher in the Present Society is trying to give account to the readers how the part of the teacher has changed in the last years and what all up has involved this change. The thesis is divided into seven parts. The first capture should introduce the reader philosophical and sociological context of the upbringing. In the following capture the reader is familiarized with the teacher's profession and with everything what it yields. In the next capture the parts that the present teacher can perform are outlined. It is not their detailed recitation, but the roundup of the expectancy that are placed on the present teacher. In the fourth capture there is a brief list of law documents where the teacher's profession is defined. The fifth capture describes the form and the principles of the educational revision and the following capture acquaints the readers with the changes of the teacher's profession after the educational revision. The seventh capture attends to the new form of the state maturita exam and the related difference for teachers. This thesis should not describe only the changes which the educational revision has brought, but above all it should contribute to understand the formidable and difficult part of the teachers in the present society.