Vývoj elementárního školství v Závratci a okolí v letech 1815-1918
Development of Elementary Education in Zavratec and Surrounding other Towns between 1815-1918
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35366Identifikátory
SIS: 105048
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Strouhal, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
1. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
region, elementární školství, školské reformy, sociálně-ekonomický status učitelů, kvalita vzdělání, vztah mezi školou a obcíKlíčová slova (anglicky)
region, elementary education, educatinal reform, socio-economic status of teachers, quality of education, relationship between the school and communitydiplomové práce Diplomová práce si klade za cíl analyzovat historický vývoj školství v konkrétním regionu zasazený do kontextu dobových vlivů. Práce je formálně rozdělena na dvě části. První popisuje proces utváření českého elementárního školství od jeho historických počátků do první poloviny 19. století. Zvláštní pozornost je věnována významným školským reformám a sociálně-ekonomickému postavení učitele. Druhá část je zaměřena na dějiny místního venkovského školství v Závratci a jeho okolí v letech 1820 - 1918. Prostřednictvím mikroanalytického přístupu je zde zachycen vznik a vývoj jedné z českých elementárních škol se zdůrazněním konkrétních situací a sociálních souvislostí, které s tímto procesem byly spojeny.
of the diploma thesis The diploma thesis focuses on the analysis of historical development of system of education in a particular region in the context of historical influences. The thesis is formally divided into two parts. The first is descriptive and deals with the process of formation of elementary schools from their historical origins untill the first half of 19th century. Particular attention is devoted to essential education reforms and to socio- economical status of teachers. The second part of the thesis focuses on the history of local schools in Závratec and its surroundigs between 1820 and 1918. With the application of microanalytical method, there is a description of particular social situations and historical contexts of the establishment and development of one of the elementary schools.