Stavovské divadlo a společnost 1798-1888
Estates theater and society 1798-1888
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34951Identifiers
Study Information System: 104650
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Pokorná, Magdaléna
Blümlová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Modern Economic and Social History
Department
Institute of Economic and Social History
Date of defense
6. 4. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Práce se zabývá Stavovským divadlem v Praze a jeho společenskými vazbami v letech 1798 - 1888. Nevýrazněji se interakce mezi divadlem a společností projevuje v oblasti programové skladby, proto se práce soustředí především na analýzu repertoáru. Tyto sondy pak mohou napomoci pochopit mentalitu diváka a její proměnu ve sledovaném čase. Aby mohlo být takto k problému přistoupeno, je nutné pracovat s patřičnými teoretickými koncepty, které osvětlují vytváření vzájemného působení mezi jevištěm a hledištěm. Tato východiska byla nalezena v oblasti sociologie a kulturálních studií. Práce je rozdělena do čtyř schématicky podobně rozložených kapitol, v nichž je nejprve usilováno o specifikování některých vlivů na utvá ření programové skladby. V tomto ohledu se jako zásadní jeví role divadelních ředitelů, kterým divadlo bylo svěřováno do nájmu. Z toho důvodu je osobnostem ředitelů věnována podstatná část. Dalšími důležitými statěmi jsou poté rozbory repertoáru v jednotlivých obdobích. Tyto části upozorňují na různá žánrová pole a jejich sociální přesahy. V prvé polovině 19. století se sekáváme se zásadním fenoménem - tragédií a veselohrou z měšťanského prostředí. Tyto útvary vypovídají o některých prvcích nově vznikající občanské společnosti. Ve druhé polovině tohoto věku pak můžeme sledovat modifikaci a...
Resume The thesis deals with the Estates Theatre in Prague and its social context from 1798 to 1888. We can find the interaction (between theatre and society) in the theatre program obviously. Therefore, the research was primarily focused on analysis of the repertoire. These probes can help to understand the mentality of the viewer and its change during watched time. In order to solve this problem, it is necessary to work with the relevant theoretical concepts explaining the creation of interaction between stage and auditorium. This background was found in the field of sociology and cultural studies. The thesis is divided into four chapters. They are concerned to the specifying of influence on the program formation at first. A crucial role in this process was played by the directors who rented the theatre. Hence, the essential parts of work are concerned with the personalities of single directors (with their praxis, strategies etc.). Furthermore, other important parts of the thesis are repertoire analyzes of single periods. These sections highlight the various genres and their relationship to the society. In the first half of the 19th century, we meet with the cardinal phenomenon - a tragedy and comedy of middle-class (bourgeoisie) environment. These features involved the important elements illustrating the...