Show simple item record

Melancholy after Dürer
dc.contributor.advisorKonečný, Lubomír
dc.creatorPešťák, David
dc.date.accessioned2017-04-27T05:33:58Z
dc.date.available2017-04-27T05:33:58Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34593
dc.description.abstractRytina Albrechta Dürera z roku 1514 (obr. č.1) patří k dílům, která v umělecko - historickém bádání neustále přitahují pozornost. Málokterému jinému dílu se dostalo tolika rozličných a velmi často kontroverzních interpretací. Už Heinrich Wölfflin v roce 1923 trefně poznamenal, že Dürerova Melancholie zůstane vždy "Tummelplatz der Deutungen".1 Daří se sice vyložit jednotlivosti, ale celkovému uspokojivému výkladu jakoby toto mistrovké dílo stále unikalo. Celá řada historiků umění a badatelů z jiných oborů se pokoušela Dürerovo dílo analyzovat, avšak žádný z nich nedospěl k úplné a přesvědčivé ikonologické analýze. Problémem je už jen identifikace toho, co se na obraze vlastně nachází. A co teprve hledání smyslu, který se skrývá za jednotlivými objekty a hledání souvislostí mezi nimi. Zaobírání se tímto dílem je doprovázeno rozpory a mnohoznačnostmi, které ještě prohlubují jeho záhadnost. O tom svědčí i paradoxní fakt existence výkladu výkladů Dürerovy rytiny.cs_CZ
dc.description.abstractAt the beginning of the submitted thesis is presented Albrecht Dürer's engraving "Melencolia I" from the year 1514. This work is well known and very important for art history. At the end of the thesis is a small drawing, Caspar David Friedrich's selfportrait from from the beginning of nineteenth century. The both work can be described as melancolical. Dürer's engraving has Melancholy directly in the title, Friedrich's drawing creates an impression of melancholy. From complicated relationships between attributes and symbols on Dürer's work remains in the Friedrich only typical melancolical gesture of the hand, which support the head. My work deals with influency of Dürer's Melancholy in the art of the 16th, 17th and 18th century. Dürer's understanding of melancholy as "melancholia artificialis", artist's melancholy, in the connection with genius found immediately after its origin a lot of variations and immitations.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleMelancholie po Dürerovics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-16
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId91055
dc.title.translatedMelancholy after Düreren_US
dc.contributor.refereeHlaváčková, Jana Hana
dc.identifier.aleph001371637
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csRytina Albrechta Dürera z roku 1514 (obr. č.1) patří k dílům, která v umělecko - historickém bádání neustále přitahují pozornost. Málokterému jinému dílu se dostalo tolika rozličných a velmi často kontroverzních interpretací. Už Heinrich Wölfflin v roce 1923 trefně poznamenal, že Dürerova Melancholie zůstane vždy "Tummelplatz der Deutungen".1 Daří se sice vyložit jednotlivosti, ale celkovému uspokojivému výkladu jakoby toto mistrovké dílo stále unikalo. Celá řada historiků umění a badatelů z jiných oborů se pokoušela Dürerovo dílo analyzovat, avšak žádný z nich nedospěl k úplné a přesvědčivé ikonologické analýze. Problémem je už jen identifikace toho, co se na obraze vlastně nachází. A co teprve hledání smyslu, který se skrývá za jednotlivými objekty a hledání souvislostí mezi nimi. Zaobírání se tímto dílem je doprovázeno rozpory a mnohoznačnostmi, které ještě prohlubují jeho záhadnost. O tom svědčí i paradoxní fakt existence výkladu výkladů Dürerovy rytiny.cs_CZ
uk.abstract.enAt the beginning of the submitted thesis is presented Albrecht Dürer's engraving "Melencolia I" from the year 1514. This work is well known and very important for art history. At the end of the thesis is a small drawing, Caspar David Friedrich's selfportrait from from the beginning of nineteenth century. The both work can be described as melancolical. Dürer's engraving has Melancholy directly in the title, Friedrich's drawing creates an impression of melancholy. From complicated relationships between attributes and symbols on Dürer's work remains in the Friedrich only typical melancolical gesture of the hand, which support the head. My work deals with influency of Dürer's Melancholy in the art of the 16th, 17th and 18th century. Dürer's understanding of melancholy as "melancholia artificialis", artist's melancholy, in the connection with genius found immediately after its origin a lot of variations and immitations.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV