Aktuální otázky regulace mezinárodní letecké přepravy
Topical issues of the regulation of international air carriage
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34488Identifikátory
SIS: 103350
Katalog UK: 990012981390106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [14741]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Brodec, Jan
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra obchodního práva
Datum obhajoby
24. 2. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Odpovědnost leteckého dopravceKlíčová slova (anglicky)
Air carrier liabilityTato práce se zabývá aktuálními otázkami mezinárodní letecké přepravy a konkrétně mezinárodní právní úpravou odpovědnosti leteckého dopravce při přepravě cestujících, zavazadel a nákladu. První mnohostrannou mezinárodní úmluvou, která tuto otázku upravila a unifikovala, byla Varšavská úmluva z roku 1929. Stanovila základní náležitosti přepravních dokumentů, tj. letenky, zavazadlového lístku a leteckého nákladního listu. Dopravce je podle jejích ustanovení odpovědný zejména v případě zranění či usmrcení cestujícího, dále v případě poškození či ztráty zavazadel a nákladu a konečně též za škodu způsobenou zpožděním. Úmluva zavedla odpovědnostní režim, pro který byla charakteristická odpovědnost za presumované zavinění a omezení odpovědnosti dopravce maximálními finančními částkami vyjádřenými ve francouzských francích. Z důvodu následného rozvoje letecké přepravy v dalších desetiletích si Úmluva vyžádala řadu doplnění prostřednictvím mezinárodně sjednaných protokolů a úmluvy, které spolu s ní tvoří tzv. Varšavský systém. Další instrumenty Varšavského systému se vyznačovaly zejména tendencí k postupnému zpřísňování odpovědnosti, která se projevovala ve snaze zavést princip objektivní odpovědnosti a v postupném zvyšování odpovědnostních limitů. Roku 1999 byl pak přijat druhý unifikační mezinárodní...
This thesis deals with topical issues of international air law, namely international regulation of air carrier's liability in carriage of passengers, baggage and cargo. The first multilateral treaty to consider and unify this topic was the Warsaw Convention in 1929. It prescribed the main requirements of the documents of carriage, i.e. the passenger ticket, the baggage check and the air waybill. In particular, the air carrier is liable for personal injury or death of passengers, loss or damage of baggage or cargo and for damage resulting from delay. The key points of the liability regime governed by the Warsaw Convention are presumptive liability and the maximum liability limits expressed in French Gold Francs. Due to the subsequent development of air transport these rules had to be modernized. The Warsaw Convention was amended with several Protocols and a Supplementary Convention, which together create the so-called "Warsaw system". The purpose of these documents was, amongst other things, to tighten up the liability regime while trying to establish strict liability and raise the liability limits. In 1999 a further unification of air carrier's liability took place with the creation of the Montreal Convention. Although it adopted some key liability provisions from previous documents, it stipulated...
