Metody imaginace v egyptském filmu
The Methods of Imagination in Egyptian Cinema
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34403Identifiers
Study Information System: 98973
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Oliverius, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Arabic Studies - MA in Translation and Interpreting: English
Department
Institute of Near Eastern and African Studies
Date of defense
23. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
egyptská kinematografie, moderní egyptská próza, filmové adaptace literárních děl, Nagīb Maḥfūẓ, Ḥasan al-Imām, Bajna 'l¬QaṣrajnKeywords (English)
the cinema of Egypt, modern Egyptian literature, film adaptation, Nagīb Maḥfūẓ, Ḥasan al-Imām, Bajna 'l¬QaṣrajnMartina Buchlová Resumé Tato diplomová práce se zabývá rozborem metod filmové imaginace v egyptské kinematografii, a to na filmové adaptaci románu Bajna 'l-Qaṣrajn laureáta Nobelovy ceny za literaturu Nagība Maḥfūẓe. K tomu využívá kombinaci naratologických, filmově-teoretických a neoformalistických postupů a své závěry dokládá ukázkami z románového textu a filmového obrazu. Úvodní kapitola se věnuje rozvoji a významu egyptské kinematografie až do 60. let, kdy film vznikl, zmiňuje se o tvorbě režiséra filmu, Ḥasana al-Imāma, a zasazuje analyzovaný film do dobového kontextu. V této kapitole dále najdeme shrnutí děje románu a základní informace o jeho vzniku. Další kapitola analyzuje převod narativních prvků románu do filmové podoby, věnuje se významovým posunům na úrovni syžetu a fabule a přenosu kardinálních funkcí, jak je popisuje Roland Barthes. Udává tak přehledně (i pomocí tabulky), jak se film konkrétně liší od románu po dějové stránce, které scény ve filmu nenajdeme, které byly pozměněny a které naopak přidány. V následující kapitole se přesunujeme k rozboru převodu nenarativních prvků, čili těch prvků románu, jež se netýkají přesně jeho děje a jako takové vyžadují k převodu na filmové plátno určitou tvůrčí invenci. Jedná se o ztvárnění času a místa děje, zobrazení jednotlivých hlavních postav a...
Martina Buchlová Summary This thesis looks into the methods of imagination in Egyptian cinema through in-depth analysis of the film adaptation of the Nobel Prize Winner Nagīb Maḥfūẓ's novel Bajna 'l-Qaṣrajn. For the analysis, combined approaches of narratology, film theory and neo- formalism have been used. All the observations and conclusions are supported by evidence in form of extracts from the novel and/or stills from the film. The initial chapter gives a brief account of the history and tendencies of Egyptian cinema from its beginnings to the 1960's, when the analysed film was shot. It also summs up the carrier of the film's director, Ḥasan al-Imām, and puts the film into the appropriate context. Furthermore, this chapter lists the storyline of the novel and mentions a few basic facts about its inception. In the next chapter, the transfer of narrative features of the text into film is being discussed, using the model of cardinal functions by Roland Barthes. A table gives precise account of the narrative elements which were transfered to the film and those which were not or were subject to considerable changes. The following chapter deals with the transfer of the novel's non-narrative elements (whose adaptation to the new medium requires a more inventional approach), such as description of the time and...