Show simple item record

The Methods of Imagination in Egyptian Cinema
dc.contributor.advisorOndráš, František
dc.creatorBuchlová, Martina
dc.date.accessioned2017-04-27T04:53:49Z
dc.date.available2017-04-27T04:53:49Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34403
dc.description.abstractMartina Buchlová Resumé Tato diplomová práce se zabývá rozborem metod filmové imaginace v egyptské kinematografii, a to na filmové adaptaci románu Bajna 'l-Qaṣrajn laureáta Nobelovy ceny za literaturu Nagība Maḥfūẓe. K tomu využívá kombinaci naratologických, filmově-teoretických a neoformalistických postupů a své závěry dokládá ukázkami z románového textu a filmového obrazu. Úvodní kapitola se věnuje rozvoji a významu egyptské kinematografie až do 60. let, kdy film vznikl, zmiňuje se o tvorbě režiséra filmu, Ḥasana al-Imāma, a zasazuje analyzovaný film do dobového kontextu. V této kapitole dále najdeme shrnutí děje románu a základní informace o jeho vzniku. Další kapitola analyzuje převod narativních prvků románu do filmové podoby, věnuje se významovým posunům na úrovni syžetu a fabule a přenosu kardinálních funkcí, jak je popisuje Roland Barthes. Udává tak přehledně (i pomocí tabulky), jak se film konkrétně liší od románu po dějové stránce, které scény ve filmu nenajdeme, které byly pozměněny a které naopak přidány. V následující kapitole se přesunujeme k rozboru převodu nenarativních prvků, čili těch prvků románu, jež se netýkají přesně jeho děje a jako takové vyžadují k převodu na filmové plátno určitou tvůrčí invenci. Jedná se o ztvárnění času a místa děje, zobrazení jednotlivých hlavních postav a...cs_CZ
dc.description.abstractMartina Buchlová Summary This thesis looks into the methods of imagination in Egyptian cinema through in-depth analysis of the film adaptation of the Nobel Prize Winner Nagīb Maḥfūẓ's novel Bajna 'l-Qaṣrajn. For the analysis, combined approaches of narratology, film theory and neo- formalism have been used. All the observations and conclusions are supported by evidence in form of extracts from the novel and/or stills from the film. The initial chapter gives a brief account of the history and tendencies of Egyptian cinema from its beginnings to the 1960's, when the analysed film was shot. It also summs up the carrier of the film's director, Ḥasan al-Imām, and puts the film into the appropriate context. Furthermore, this chapter lists the storyline of the novel and mentions a few basic facts about its inception. In the next chapter, the transfer of narrative features of the text into film is being discussed, using the model of cardinal functions by Roland Barthes. A table gives precise account of the narrative elements which were transfered to the film and those which were not or were subject to considerable changes. The following chapter deals with the transfer of the novel's non-narrative elements (whose adaptation to the new medium requires a more inventional approach), such as description of the time and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectegyptská kinematografiecs_CZ
dc.subjectmoderní egyptská prózacs_CZ
dc.subjectfilmové adaptace literárních dělcs_CZ
dc.subjectNagīb Maḥfūẓcs_CZ
dc.subjectḤasan al-Imāmcs_CZ
dc.subjectBajna 'l¬Qaṣrajncs_CZ
dc.subjectthe cinema of Egypten_US
dc.subjectmodern Egyptian literatureen_US
dc.subjectfilm adaptationen_US
dc.subjectNagīb Maḥfūẓen_US
dc.subjectḤasan al-Imāmen_US
dc.subjectBajna 'l¬Qaṣrajnen_US
dc.titleMetody imaginace v egyptském filmucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-06-23
dc.description.departmentInstitute of Near Eastern and African Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav Blízkého východu a Afrikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId98973
dc.title.translatedThe Methods of Imagination in Egyptian Cinemaen_US
dc.contributor.refereeOliverius, Jaroslav
dc.identifier.aleph001370280
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineArabic Studies - MA in Translation and Interpreting: Englishen_US
thesis.degree.disciplineArabistika - Překladatelství a tlumočnictví - angličtinacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csArabistika - Překladatelství a tlumočnictví - angličtinacs_CZ
uk.degree-discipline.enArabic Studies - MA in Translation and Interpreting: Englishen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csMartina Buchlová Resumé Tato diplomová práce se zabývá rozborem metod filmové imaginace v egyptské kinematografii, a to na filmové adaptaci románu Bajna 'l-Qaṣrajn laureáta Nobelovy ceny za literaturu Nagība Maḥfūẓe. K tomu využívá kombinaci naratologických, filmově-teoretických a neoformalistických postupů a své závěry dokládá ukázkami z románového textu a filmového obrazu. Úvodní kapitola se věnuje rozvoji a významu egyptské kinematografie až do 60. let, kdy film vznikl, zmiňuje se o tvorbě režiséra filmu, Ḥasana al-Imāma, a zasazuje analyzovaný film do dobového kontextu. V této kapitole dále najdeme shrnutí děje románu a základní informace o jeho vzniku. Další kapitola analyzuje převod narativních prvků románu do filmové podoby, věnuje se významovým posunům na úrovni syžetu a fabule a přenosu kardinálních funkcí, jak je popisuje Roland Barthes. Udává tak přehledně (i pomocí tabulky), jak se film konkrétně liší od románu po dějové stránce, které scény ve filmu nenajdeme, které byly pozměněny a které naopak přidány. V následující kapitole se přesunujeme k rozboru převodu nenarativních prvků, čili těch prvků románu, jež se netýkají přesně jeho děje a jako takové vyžadují k převodu na filmové plátno určitou tvůrčí invenci. Jedná se o ztvárnění času a místa děje, zobrazení jednotlivých hlavních postav a...cs_CZ
uk.abstract.enMartina Buchlová Summary This thesis looks into the methods of imagination in Egyptian cinema through in-depth analysis of the film adaptation of the Nobel Prize Winner Nagīb Maḥfūẓ's novel Bajna 'l-Qaṣrajn. For the analysis, combined approaches of narratology, film theory and neo- formalism have been used. All the observations and conclusions are supported by evidence in form of extracts from the novel and/or stills from the film. The initial chapter gives a brief account of the history and tendencies of Egyptian cinema from its beginnings to the 1960's, when the analysed film was shot. It also summs up the carrier of the film's director, Ḥasan al-Imām, and puts the film into the appropriate context. Furthermore, this chapter lists the storyline of the novel and mentions a few basic facts about its inception. In the next chapter, the transfer of narrative features of the text into film is being discussed, using the model of cardinal functions by Roland Barthes. A table gives precise account of the narrative elements which were transfered to the film and those which were not or were subject to considerable changes. The following chapter deals with the transfer of the novel's non-narrative elements (whose adaptation to the new medium requires a more inventional approach), such as description of the time and...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav Blízkého východu a Afrikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV