Životní styl a sociální kapitál "aktivní mladé generace"
Lifestyle and social capital "active young generation".
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34351Identifiers
Study Information System: 105464
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Soukup, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
21. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Životní styl, sport, sociální kapitál, sociální sítě, kulturní kapitál, gender, konzumní společnostKeywords (English)
Lifestyle, sport, social capital, social networks, cultural capital, gender, consumer societyDiplomová práce "Životní styl a sociální kapitál 'aktivní mladé generace'" Diplomová práce "Životní styl a sociální kapitál 'aktivní mladé generace'" pojednává, na pozadí relevantního teoretického ukotvení, o dvou dimenzích života jedince ve spolecnosti - a to životním stylu, jež je v práci pojímán jako prostor pro formování identity (skrze konzumní zpusob života) a operacionalizován na koncept volného casu a s ním spojených sportovních aktivit, druhou dimenzí je téma sociálního kapitálu, ve smyslu strukturní složky (egocentrických sítí) a kulturní složky (míry tolerance a duvery). Cílem práce je prostrednictvím empirické sociologické analýzy reprezentativních šetrení ISSP 2007 Volný cas a sport a Distinkce 2008, zmapovat vliv aktivního zpusobu života jednotlivce na jeho sociodemografické a socioekonomické determinanty, sleduje proces socializace ke sportu v prostredí rodiny a nejbližších prátel a hodnotové preference a orientace, na které muže mít aktivní sportování ve volném case potenciální vliv. V záveru práce se zabývám efekty sportování na složky sociálního kapitálu.
Diploma thesis "Lifestyle and Social Capital 'active young generation'" discusses the background of the relevant theoretical anchor, the two dimensions of individual life in society - the lifestyle that is in this work conceived as a space for identity formation (through the dimension of consumerism) and it operationalize the concept of leisure sports and related sportive activities, the second dimension is the theme of social capital, in accordance with its structural components (egocentric individual networks) and cultural aspects (defined by degree of tolerance and social trust ). The aim of this work is through the empirical sociological analysis of representative survey ISSP 2007 Volný cas a sport and Distinkce a hodnoty 2008, map to the active lifestyle of the individual in its socio-demographic and socio-economic determinants, monitors the process of sport socialization within the family and close friends and value preferences and orientation, the which may be active in leisure sports potential impact. In conclusion, this work deals with effects of sports on the components of social capital.